Elitisme

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Tue May 2 08:06:56 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Lijsters,

Ook ik was aangenaam verrast door de heldere toon waarmee Emiel Stolp de
premissen van het Betvote systeem van Arie Dirkszwager bekritiseerde. Bij
Arie convergeren elitisme en technologisch determinisme. Miskenning van
politiek-economische condities (belangen) en een sociaal-culturele historie
komen mij sowieso als zot voor. Een vergelijking met globalisering dringt
zich op: velen letten hierbij slechts op de economische netwerken en niet op
de sociaal-politieke gevolgen. Gisteravond (1 mei!) zag ik UNO-Mary Robinson
op de BBC met haar uitspraak dat globalisering ook meer
klassetegenstellingen en racisme brengt. Dat miste ik nog in de prachtige
verhalen van types als Frissen.

Terug naar Arie. Eens las ik onder een bijdrage van hem een citaat van
Thomas Kuhn. Misschien kan hij dat nu eens op zichzelf toepassen. Voor alle
duidelijkheid tik ik de quote helemaal uit:

'When reading the works of an important thinker, look first for the apparent
absurdities in the text and ask yourself how a sensible person could have
written them. When you find an answer, I continue, when those passages make
sense, then you may find that more central passages, one you previously
thought you understood, have changed their meaning (T.S. Kuhn, 1977:xii).

Naar Kuhn: moet ik zijn prachtig pacifistische anti-Westen in Kosovo-houding
van destijds ook niet een beetje interpreteren in het licht van zijn
elitisme? Want zo gespleten zal Arie toch niet zijn!?

Henk Vreekamp, Utrecht