buitenlanders/vol = vol

Marc-Jan mjahne at HOME.NL
Fri Mar 31 18:54:03 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Max Kok schreef:

> [...]
> buitenlanders/vol = vol

> Het probleem zou natuurlijk ook heel best kunnen zijn dat er helemaal niet
> zoveel werk is als de media ons willen doen laten geloven. Vooral het nog
> steeds groeien van de WAO-populatie doet mij sterk vermoeden dat de
> arbeidsmarkt in werkelijkheid helemaal niet overspannen is.
> Ook hoor ik uit eerste hand nog steeds van universitair opgeleide
> werkzoekenden met computerkennis dat ze zelfs via Melkertbanen niet aan het
> werk komen (en dat in het westen van het land, waar de arbeidsmarkt het

Dat lijkt me heel erg vreemd als je ziet dat er op de Carrieredagen in de
RAI ongeveer 3 exposanten stonden per "loslopende" bezoeker. Ik ben het
met Max eens dat er in de media een overtrokken beeld geschetst wordt van
de tekorten op de arbeidsmarkt maar dan toch niet in de ICT sector, het
mag toch zo langzamerhand bekend zijn dat hier nog zo'n 40.000 niet te
vervullen vacatures zijn. Je zou inderdaad moeten kijken naar de wijze
waarop je mensen de arbeidsmarkt op begeleid maar dan gaat het juist om
die mensen waarvan de scholing niet aansluit bij de vraag. Ik kan me niet
voorstellen dat een universitair opgeleide met computerkennis niet aan het
werk kan komen, wel kan ik me voorstellen dat er veel mensen niet in de
ICT willen werken.

> heeft
> De economie van mensen zonder werk heeft allerminst nog meer arbeidssurplus
> nodig. 2 miljoen is al veel en veel te veel in een tijd van hoogconjunctuur.
> Reken eens uit hoeveel belastingverlaging mogelijk zou zijn als we de
> premies daarvoor niet meer hoefden op te brengen.

Maar als je er niet in slaagt deze mensen naar de arbeidsmarkt te geleiden
dan zul je toch andere maatregelen moeten nemen. Wanneer je vele vacatures
onvervuld laat betekent dat automatisch dat je potentiële premies
misloopt.

Marc-Jan Ahne