Democraten +

B.Buma stractic at EURONET.NL
Wed Mar 29 12:17:21 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Een goede naam komt voort uit een zijn, of het is slechts een etiket. In het
laatste geval maakt het niets uit. Ik ben niet anders omdat ik Bo heet, als
ze me Jan hadden genoemd was ik nog steeds dezelfde geweest. Ook anderen
kjken niet anders naar me vanwege mijn naam. Kijk maar om je heen naar
merken, die stralen uit wat ze uit willen stralen, dat heeft met de naam
niets te maken, wél met wat er rondom de naam is gaan kleven aan imago en de
bekendheid ervan. Als je een nieuwe koffieindustrie zou opzetten, zou je dan
in een brainstorming op de naam Douwe Egberts zijn gekomen? Straalt daar
'lekkere koffie" vanaf ? Ja, nu wel, maar dat heeft met de naam niets te
maken. Een naam veranderen is het allerlaatste en er moet een verdomd goede
reden voor zijn.

Die reden zou erin gelegen kunnen zijn dat je van het oude imago en
bekendheid daarvan af wilt. Omdat ze absoluut niet meer in overeenstemmng is
met wat je voortaan wil uitstralen. Dan moet je het er dus wel helemaal
overeens zijn wat dat dan is wat je uit wilt gaan stralen. En het zou veel
anders moeten zijn dan het beeld dat nu bij het publiek heerst. En , mag ik
aannemen, veel sterker.

De nu geformuleerde uitgangspunten vertonen geen breuk met het verleden,
hoogstens een continuatie en een aanscherping of verheldering. Dat is geen
enkele reden om een naam te wijzigen. Het zou wijs wezen als we eens bij
onszelf te rade wilden waarom we onze naam willen wijzigen. En waarom dat
steeds (en nu wel heel nadrukkelijk) de kop op blijft steken. Mensen die
ontevreden zijn met hun naam, zijn meestal ontevreden met zichzelf. In
plaats van aan zichzelf te werken , zoeken ze het in hun naam, zoals een
ander het in zijn kleding zoekt, of in een dieet of in ...etc. Het zijn
natuurlijk geen oplossingen. Je gooit iets weg wat echt van jouw was en wat
in de jaren waarde heeft opgebouwd. En je krijgt er echt niets voor terug.
Waarom zoekn mensen naar dat soort veranderingen ? Omdat het makkelijk is,
zichtbaar, grijpbaar. Met één besluit kun je het implementeren. Het lijkt
daarom een oplossing, maar het is het niet.

Dús : óf we zijn tevreden met onszelf en werken met energie aan onze doelen
en dan is de naam prima. Óf we zijn ontevreden met onszelf en dan gaan we
dáárnaar op zoek, in dat geval is  wel het slechtste wat je kunt doen één
van je ankerpunten los te laten.
Wat mij betreft moeten wij gewoon tevreden met onszelf zijn terwijl we ons
gelijktijdig voornemen om ons sterk te verbeteren. Tevreden met jezelf zijn
toon je onder andere  door gewoon trots te zijn op de naam die je hebt.

Met vriendelijke groet,
Bo Buma