Twentestad

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Tue Mar 28 12:39:30 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Raimond,

Waar het mij om gaat, is dat Twentestad zich Europees als één bestuurlijke
eenheid presenteert, en dat de steden niet onderling gaan concurreren over
bijvoorbeeld bedrijfsterreinen, woningbouw, kantoorvoorzieningen,
schouwburgen ed. Ook een aantal gedentraliseerde voorzieningen als de ABW,
WVG, Onderwijs ed kunnen dan overal op basis vandezelfde verordening
uitgevoerd worden. Maar zaken, waar de burgers direkt bij betrokken zijn in
relatie tot het bestuur, zols het beheer van de openbare ruimte en de
leefbaarheid, het ophalen van een paspoort etc, dat moet je zo dicht
mogelijk bij de burgers organiseren, met respect voor de eigen eigenheid.
Utrecht bijvoorbeeld is voor dergelijke taken (afhalen paspoort nog niet)
onderverdeeld in 8 wijken, en kent bijna 150 soms sterk van elkaar
verschillende en met elkaar rivaliserende buurten en Zuilen heeft de
annexatie uit 1953 nog steeds niet geaccepteerd. Rotterdam en Amsterdam
werken met deelgemeenten, en zo valt er op het locaal niveau menig variant
te bedenken.

met vriendelijke groet,

Tjerk