Japie Barbiesjes (88)

Mark Giebels m.m.t.giebels at WB.UTWENTE.NL
Mon Mar 27 22:24:31 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Vreekamp wrote:

> D66-congres stemt tegen rekening-rijden en is zo milieupartij af. Ach ja,
> dat komt er van als je zelfs het pragmatisme niet eens als principe ziet.

Foutje Henk, de motie die het niet haalde deed geen uitspraak over rekeningrijden, maar stelde dat D66
de inspanningen van Netelenbos om rekeningrijden te verwezenlijken steunt. Oftewel, dat we zouden
instemmen met de 1 miljard aan extra rijksinvesteringen in infrastructuur in de randstad, die als
omkoopsom moeten dienen om de bestuurders van Utrecht en de andere drie stadjes in Nederland te laten
instemmen met rekeningrijden. Dat is versluierende politiek die je kan verwachten van een PvdA
minister, maar waar een D66 congres gelukkig nog steeds een afkeer van heeft.

Foutje 2, rekeningrijden is geen milieumaatregel, maar een maatregel tegen files. Als we het aantal
kilometers willen verminderen, kunnen we beter een extra kwartje van Kok invoeren. Ook zouden we in
het belang van het milieu juist de files moeten bevorderen, knelpunten moeten laten bestaan, en minder
wegen aan moeten leggen. Pas dan ontstaat er een stimulans voor het geografisch concentreren van werk,
recreatie en wonen; de enige manier om de mobiliteitsgroei werkelijk in te perken.

By the way, laat Utrecht en haar forensen maar lekker in de file staan totdat het break-even point
wordt bereikt en de regio ook zonder geldzak van Netelenbos besluit rekeningrijden in te voeren.
Zolang dat nog niet het geval is, ervaart men de files blijkbaar niet echt als een probleem.

De uitspraak van het congres was dan ook in alle opzichten een goede; goed voor de democratie en goed
voor het milieu. Typisch D(66) zou ik zeggen.

Groeten,
Mark

--
Mark Giebels