ouderen en werk

William Oosterwijk de.alven at PLANET.NL
Tue Mar 21 16:18:51 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

In de discussie n.a.v. de stelling van vandaag op http://www.referendum.nu
kreeg ik de (helemaal onderaan) weergegeven reactie.
Ik geef mijn visie op deze lijst terug omdat ik vind dat het een goed punt
is voor D66 om aktief mee aan de slag te gaan. (ik gun bepaalde andere
partijen niet de leuke dingen die we zelf goed kunnen gebruiken!)

toelichting:
Afgelopen zomer organiseerde D66 Groningen een bijeenkomst waar iemand
terecht opmerkte dat de HERWAARDERING voor ouderen in zijn visie een
geweldige optie kon zijn voor D66. Ik onderschrijf die opvatting en nodig
graag de partij uit om oudere mensen de doorgaans terechte erkenning te
geven voor de toename van ervaring en vaardigheden bij stijgende leeftijd.
Voor het feit ook dat die mensen belangrijker zijn dan de samenleving ze
tot nu toe heeft willen laten weten. Niet omdat 55+ een geweldig kiezers
potentieel heeft maar omdat ik serieus meen dat de spreker jl. zomer in
Groningen een heel goed punt had. Als de samenleving denkt dat we mensen
van 60+ nodig hebben op de arbeidsmarkt dan moet er wel een organische
omslag worden gemaakt. Voordat je -zoals vandaag de PvdA doet- gaat
poneren dat mensen MOETEN solliciteren, zou ik zeggen: geef ze eerst maar
eens erkenning voor hun kennis en vaardigheden en vraag dan -over een
tijdje- eens vriendelijk en beleefd of ze de samenleving nog een tijdje
van dienst willen zijn.

William Oosterwijk,
D66 Drenthe

------- reactie die ik kreeg op: referendum.nu "werk" -------

ouderen Willen ze wel???
Auteur: Martin van Houcke
Datum:  21-03-2000 14:33

Ik ben het met u eens dat we deze mensen die toch
ook hun hele leven gewerkt hebben anders moeten
benaderen.

Maar toch moet er iets gebeuren Nederland heeft een
laag aandeel participerende ouderen. Dit is een
gevolg van de heersende "attitude" van de ouderen
kijk bv eens naar de statistieken van deze stelling
de ouderen willen niet meer werken. En hierin zal
door middel van maatregelen toch iets aan gedaan
moeten worden.

Met vriendelijke groet,
Martin