Bram I, vorst van Rotterdam.

Max Kok m.r.kok at HCCNET.NL
Tue Mar 21 03:44:47 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: H. van Meeteren <heinwvm at palm.a2000.nl>
>De gemeenteraad heeft jaarlijks alle rekeningen
>goedgekeurd en het college gedéchargeerd. Waarom achteraf die kritiek?

Precies, dat is het ware probleem.
Althans, als ook wordt meegenomen dat de gemeenteraad (bij mijn weten)
alleen décharge verleent als de jaarrekening door een accountant is
goedgekeurd (zie mijn vorige bijdrage op de lijst).

Nu weet ik niet of het destijds ook KPMG was die de betreffende Rotterdamse
jaarrekeningen goedkeurde, feit is wel dat diezelfde jaarrekeningen nu
ineens zijn afgekeurd door KPMG.
((Overigens merkte Bram P. in NOVA fijntjes op dat KPMG ook de rekeningen
van Credit Lyonnais deed en dat ze daar voor 7 miljard mee het schip in zijn
gegaan )).

De rol van de accountants is hierin cruxiaal. Van een gewoon
gemeenteraadslid kan immers onmogelijk verwacht worden dat hij over
voldoende kennis en tijd beschikt om de controile zelf ter hand te nemen.
Een gemeenteraadslid moet er gewoon op kunnen vertrouwen dat de door die
raad ingehuurde professionals hun werk naar behoren doen.

En eigenlijk vind ik dat hetzelfde ook voor Bram P. geldt: ook hij mocht
erop vertrouwen dat zijn declaratiegedrag OK was bevonden door accountants
en gemeenteraad met het afsluiten van de jaarrekening.
Het geeft geen pas dat zowel accountants als politiek zoveel jaar later
dezelfde openbare gegevens totaal omgekeerd interpreteren.

Accountantscontrole van jaarstukken is niet alleen in de politiek
gebruikelijk. Een niet onaanzienlijk deel van ons financiële systeem is erop
gebaseerd. What if de jaarstukken die beursgenoteerde ondernemingen
produceren net zo belabberd door accountants gecontroleerd worden als nu in
Rotterdam blijkt te zijn gebeurd ? Kun je er als aandeelhouder wel op
vertrouwen dat je aandeel inderdaad zoveel waard is als uit de jaarstukken
blijkt ?

MVG
Max Kok