Bram I, vorst van Rotterdam.

Max Kok m.r.kok at HCCNET.NL
Mon Mar 20 06:24:12 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: Erik van den Muijzenberg
>De malle Melkert wil nu uit de affaire-Peper lessen trekken
>voor de toekomst. Een les krijgt hij bij deze gratis van mij:
>de miljoenen die worden besteed aan het extra scherp in de
>gaten houden van uitkeringsgerechtigden kunnen wellicht be-
>ter worden besteed aan het extra controleren van bestuurders.

((Waar ik me met name rond Bram P. over verbaas, is het moment van naar
buiten komen. Zou dit soms een heel groot rotsblok zijn in het afbrokkelen
van de KOK-dynastie ? ))

Nu de les:
Zo'n 8 jaar geleden woonde ik in een eeuwenoud PvdAbolwerk, zat ik in de
bijstand en had soms werk via een uitzendbureau. Administratief erg lastig,
want de betaalperioden van de GSD en het uitzendbureau waren compleet
anders. Netjes iedere maand op mijn inkomstenverklaring aangegeven hoeveel
ik had verdiend en bij het halfjaarlijks onderzoek een aantal maanden later
keurig kopieën van de werkbriefjes meegestuurd.
Tot mijn stomme verbazing werd ik door mijn contactambtenares (aan de
telefoon klonk ze als iemand die hooguit een jaar van school af was) gebeld
met de mededeling dat ik inkomsten niet had opgegeven. Haar een uur de tijd
gevraagd om alle stukken te pakken en te bestuderen met de afspraak dat ik
haar daarna terug zou bellen.
Wat bleek ? Ze had gelijk. Zelfs als ik bewust creatief had willen
boekhouden had ik het niet kunnen bedenken. Als je op de ene manier telde
(van de inkomstenverklaringen) leek alles keurig te kloppen maar als je op
een andere manier telde (meer als een soort grootboek) kwam het naar boven.

Knap werk voor iemand die net van de MBO-SD af is !
Dan heb je ook nog mensen die financiële economie studeren en later
accountant worden. Het maken van hetzelfde rekensommetje kost dan niet meer
maximaal 75 gulden per uur maar minmaal 750 (ex BTW uiteraard). Dit soort
mensen en bureaus moeten wettelijk alle overheidsbegrotingen controleren en
accorderen. Vroeger had je een gemeentelijke accountantsdienst maar die zijn
nu uiteraard geprivatiseerd. Dan zijn ze tenminste onafhankelijk nietwaar ?
Je kunt dan als gemeente ook de opdracht aan een ander geven als ze het niet
goed doen. En, als ik me niet vergis, hebben accountants een soort
beroepseed die enige juridische status heeft.

Wat is er nu simpeler dan gewoon alle declaraties per jaar per persoon even
op te tellen en te checken of dat meer of minder is dan volgens het budget ?
Als een simpele MBO-SD'er dat kan, moet een professionele hoogopgeleide en
duurbetaalde accountant dat toch ook wel kunnen. Waarom kon KPMG dat niet 15
jaar eerder ??  Of gaat de vlieger van de terreurcultuur zelfs op bij
onafhankelijke, geprivatiseerde, aan een beroepseed gebonden deskundigen ?

((OK Bo, dit is weer het systeem de schuld geven, maar als het hier al lek
is, hoe lek is het dan elders wellicht wel niet ?
Ook merkwaardig dat er in Rotterdam al vele jaren een sterke SP afdeling is.
Die kunnen weliswaar slecht rekenen maar zijn er absoluut niet vies van een
PvdA bons beentje lichten bij het eerste het beste gerucht -en die waren er
volop-. Het politieke systeem functioneerde in deze dus ook niet goed
genoeg. ))

Leerdoel voor Melkert:
Besteed controle van jaarstukken uit aan de Gemeentelijke Sociale Diensten.
Daar zitten nijvere MBO'ers die hun werk goed doen. Die snelle jongens van
die geprivatiseerde accountantsbureaus hebben het veel te druk met de
feestjes van PvdA bonzen aflopen -en ze leren er nog verkeerde
rekentechnieken ook !

En Bram P. ?  Hij mag blij zijn dat ie niet in de bijstand zit als hij
veroordeeld wordt. Alle fraude boven de ongeveer 15.000 gulden moet
standaard door de GSD doorgegeven worden aan de strafrechter. Boven de
50.000 wordt dat dan zeker onvoorwaardelijk brommen. Nog 1 gePeperde
rekening, nu voor Korthals.

MVG
Max Kok