Fw: Bram I, vorst van Rotterdam.

K.J. Wouters woutek at WXS.NL
Sat Mar 18 10:05:27 CET 2000

----- Oorspronkelijk bericht -----
Van: K.J. Wouters
Aan: rotterdams dagblad
Verzonden: zaterdag 18 maart 2000 2:15
Onderwerp: Bram I, vorst van Rotterdam.

Wim Bosboom zei het heel aardig op de TV, " Je klimt naar boven op de
sporten van de maatschappelijke ladder en komt daar mensen tegen en daar
moet je aardig tegen zijn." Tenslotte worden ze gepasseerd, voeg ik er aan
toe.
En: "Je moet ook een keer terug en dan zijn ze er nog.".Juist meneer Bosboom
en dan wordt er afgerekend.
Het is volkomen terecht, dat er nu met Bram I, wordt afgerekend. Niet alleen
om al dat verkwiste belatinggeld, daar zijn legio voorbeelden van in het
rapport te vinden. Maar dat is in feite bijzaak. Onterecht uitbetaald geld
kun je terugvorderen. Ik kreeg laatst ook een afrekening, waarin me
vriendelijk werd verzocht f 4,51 terug te betalen.

Sommige doen daar heel laconiek over en anderen zijn woedend. Ik behoor tot
die laatste categorie. Niet omdat ik lid ben (nog altijd, ja) van de Pvda.
maar omdat ik weet hoe arm heel veel mensen zijn in Rotterdam. Ik schaam me
tegenover juist die mensen diep, als lid van de Pvda, dat wil ik wel even
zeggen. Ik weet zeker, dat met mij, vele van mijn partijgenoten dit doen,
Wat ik echter helemaal ernstig vind, dat is, dat Bram Peper met zijn
handelen de demokratie een behoorlijke slag heeft toegebracht. Onwillekeurig
krijg ik dan het beeld voor ogen van die absolute zogenaamde linkse
machthebbers zoals de familie Ceaucescu in het toendertijdse Roemenie.

Overal naar toe reizen, ontvangen worden als vorsten en ondertussen had het
Roemeense volk niet te vreten en konden ze zich in de winter verwarmen aan
een kaars. Zelf hadden Pappa en Mamma altijd het goede voor ogen. Praatten
ook heerlijk bij, naast het haardvuur bij een goed glas. Vanzelf.

Nederland is geen Roemenie, zo erg is het niet. Maar de overeenkomst, die ik
zie, zit hem in de kennelijk onbeperkte macht, die deze lieden durven en
kunnen uitoefenen. Dit maakt mij bang. Hoe is dit in hemelsnaam mogelijk in
een democratie?
Bram en zijn vorstin konden dit toch niet doen, als er een behoorlijke
controle had geweest. Heeft hier ook niet de Raad van Rotterdam kilo's boter
op het hoofd? Waarom is er niemand opgestaan? Bram kon misschien boos
worden, nou en? Dan ga je toch naar de Commissaris van de Koningin en daarna
naar de Minister. Ik ken legio voorbeelden van Gemeenteraden, die dat wel
hebben gedaan. Met als gevolg, dat bedoelde burgemeester niet meer werd
herbenoemd. Ik noem maar wat.

Ik begrijp het echt niet. En ik weet zeker, de meeste Rotterdammers ook
niet. Laat staan de mensen in het land.

Wat ik nu zeker weet, is, dat de meeste burgers nu scherp gaan staan. Deze
onrechtvaardigheid, dit bedrog. Als de Gemeenteraad van Rotterdam nu niet
zijn verantwoordelijkheid neemt, dan zullen de burgers dat doen. Bij de
eerstvolgende verkiezingen.
Dank je wel Bram I, daar heb je toch maar voor gezorgd.

K.J. Wouters
Schieweg 31d
3038 AD Rotterdam
tel. 010-4678003.

In zijn funktie als Koninklijk ambtenaar, wat een burgemeester formeel nog
altijd is,