feestdagen

Chido Houbraken C.Houbraken at HILVERSUM.NL
Tue Mar 14 09:53:53 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Joop Swarte schreef:

<knip>

>Bijvoorbeeld de "zuilen" zouden
>ons in de jaren '90 heel goed geholpen hebben bij de emancipatie van de
>allochtonen. Dat de zuilen verdwenen zijn, is dus niet alleen maar winst en
>dan heb ik het nog niet eens over verborgen effecten van de ontzuiling,
>negatieve effecten dus die we wellicht ten onrechte niet in verband brengen
>met de ontzuiling.

De zuilen hebben emancipatie als gevolg gehad tot ongeveer 1920. Daarna, dus
tot ong. 1965, voornamelijk conservatisme. Stabiliteit is altijd een effect
geweest: in het begin nodig om het land niet uit elkaar te laten donderen en
vanaf 1920 om de verkregen macht te waarborgen. Met voornamelijk negatieve
effecten op economie en cultuur.
Ik geloof er geen snars van dat een allochtone zuil (met daarbinnen
subzuilen) de emancipatie zou bevorderen. Binnen de zgn. subzuilen heerst al
een sterke band, vaak te sterk voor de individu om aan te ontsnappen. Als je
deze situatie gaat institutionaliseren door te verzuilen, is het voor een
individu al helemaal onmogelijk om uit de krabbenmand te ontsnappen.
Vooral ook omdat je met een zuil voor de buitenwereld nog meer
gestigmatiseerd bent.

<knip>

>Wat ik wèl beweer, is dat voor een
>samenleving, samenhang een levensvoorwaarde is. Het is aan de politiek om
>daar over na te denken. Hoever kan je individualisme bevorderen zonder de
>samenleving ernstig schade te berokkenen? Ik ben bepaald geen fanatiek
>monarchist maar zie wel wat de monarchie en koninginnedag betekent voor de
>Nederlandse samenleving. Hetzelfde geldt voor christelijke feestdagen.

De christelijke feestdagen geven mij helemaal niet het gevoel van samenhang
met deze maatschappij. Het geeft me juist het gevoel niet in deze samenleving
thuis te horen. Christelijke feestdagen zeggen mij, al sinds mijn 7e,
helemaal niets. Met kerst en pasen kon ik in mijn studententijd altijd werken
voor 300 procent van het normale uurloon. Kassa! En dacht je dat ik de enige
was? Welnee, hele volksstammen werken op christelijke feestdagen: horeca,
entertainment-industrie, orde en veiligheid, transport, nutsbedrijven enz. enz.
Nu kan ik op die dagen alleen maar thuis werken, omdat het gebouw waar ik
werk op dat soort dagen gesloten is. Meestal ga ik gewoon met vakantie of zo.

Ik vind oud-en-nieuw en koninginnedag veel meer nationale feestdagen. De
eerste omdat alle Nederlanders hier mee te maken hebben aangezien alle
formele (en 99 procent van de informele) datumaanduiding in dit land zo loopt
en de tweede omdat de koninging er is voor alle Nederlanders. Beide staan los
van een godsdienst en zijn geografisch en bestuurlijk-juridisch bepaald.
Sinterklaas is ook zo'n feest. Vooral voor kinderen en volledig ontdaan van
zijn godsdienstige betekenis. Maak wat mij betreft van 5 en 31 december vrije
dagen en lever daar 2e kerst- en paasdag voor in. Overigens, die dagen gaan
we voornamelijk inleveren vanwege de gelijkschakeling in de EU. Het zou dan
ook interessant zijn om een aantal EU-feestdagen te verzinnen. Kan makkelijk.

Nog iets: feestdagen die een 'samenzijn-gevoel' geven zijn er op lokaal of
regionaal vlak vodoende. Onder de rivieren kennen ze carnaval, een niet te
onderschatten cultuur-uiting. Vergelijkbaar is bijv. de viering van het Leids
Ontzet (3 oktober), waarbij het 3 dagen feest is in de gehele stad. En zo
kent iedere stad of streek wel zo'n feest.
Wat dat betreft ben ik nog altijd onder de indruk van de Gentse Feesten. Dat
is pas een 10 dagen durende grootse en meeslepende uitbarsting van cultuur en
plezier! En dan te bedenken dat dat (net als 3 Oktober, overigens) een 19e
eeuws, kunstmatig feest is.

<knip>

>Ik vind dat trouwens ook al voor de doodgewone zondag.
>Die ene gemeenschappelijke vrije dag waarop de
>winkels gesloten zijn en min of meer alle mensen tegelijkertijd vrij zijn,
>de dag waarop vrijwel alle gezinnen tegelijk iets ontspannends kunnen doen,
>is van veel groter belang dan we denken. Daarom ben ik ook tegen de 24-uurs
>economie.

Allemachtig, zeg. Je kunt dus niet iets ontspannends doen omdat de winkels
open zijn? Niemand dwingt je er naar toe te gaan, hoor. Als je iets op zondag
met de famillie wil doen, dan doe je dat toch? En als je dat op zaterdag wil
doen, doe je het dan. Het enige probleem is schoolgaande kinderen, anders zou
je het met het 'hele gezin' ook op vrijdag of dinsdag kunnen doen.
Zondagsrust is iets individueels en daar dien je anderen niet mee lastig te
vallen. Ik wens ook niet lastig gevallen te worden door islamieten over hun
vrijdagsrust. Als ik samen iets ontspannends wil doen, dan plan ik dat liever
dan dat ik er toe gedwongen wordt. De zondagsrust is voornamelijk voor
christenen van grote betekenis en dat is al lang niet meer de meerderheid in
deze samenleving. Voor mij heeft het geen enkele betekenis, behalve dat het
stomvervelend is dat ik bepaalde dingen ineens niet meer kan doen, omdat
niemand mag werken. En dat terwijl er genoeg mensen zijn die dat wel willen.
Volslagen achterlijk paternalisme.

Overigens, zelf werkte ik vroeger op dit soort zon- en feestdagen in de
horeca. Wat ik daar zag aan gedrag als uitvloeisel van het gezellig samen met
de familie iets ontspannends doen, is vermoedelijk niet helemaal wat jij als
levensvoorwaardelijk voor de samenhang van een maatschappij bedoelde.

Met vriendelijke groet,

Chido Houbraken
C.Houbraken at Hilversum.nl
035-6292040

Dit bericht wordt beschouwd als persoonlijke correspondentie en dient als
zodanig behandeld te worden.
This message is personal and should be treated as such.