UPC (was: privatisering nutsbedrijven)

Undetermined origin c/o LISTSERV administrator owner-LISTSERV at NIC.SURFNET.NL
Mon Mar 13 14:53:13 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Max Kok schreef:

> internetdiensten

Natuurlijk niet. De overheid is ervoor verantwoordelijk om een klimaat
te scheppen waarin het in het eigen belang van de kabelmaatschappijen is
om dit zo snel mogelijk te bieden.

Er is een ding erger dan de in-Amerika-is-alles-beter-houding en dat is
de in-Amerika-is-alles-slechter-houding.

De consument van telecommunicatie is in Amerika aanzienlijk beter en
goedkoper af dan in Nederland. Door goed gereguleerde marktwerking en
*zonder* staatsmonopolie.

Nou ja. Laat ik op die honderd jaar maar niet nog een keer ingaan. Zie
eerdere post.

> Ik gebruikte bewust de term "verantwoordelijk". Als mijn vraag met ja
> beantwoord wordt betekent dat tevens dat het geen "academische kwestie " is
> maar dat je na 2 jaar gewoon bij de rechter je kabelaansluiting kunt opeisen
> (zie thuiszorg).

Ik krijg koude rillingen bij de gedachte. Met dergelijke regelgeving
ontmoedig je elke investering in het kabelnetwerk, zodat het van onze
belastingcentjes zal moeten gebeuren of dat we over 5 jaar weer allemaal
van KPN afhankelijk zullen zijn.

> Denk je dat dat technisch kan ?
> Volgens mij is 50 Hz te laag om digitale informatie op te moduleren. Gewone
> audio wil net (babyfoons) maar videosignalen zijn -bij mijn weten- al te
> groot.

Zonder de discussie al te technisch te laten worden denk ik dat we op
langere termijn toegaan naar het "glazen netwerk". Qua
voortplantingssnelheid niet te verslaan (zie Einstein :-). Lees bijv.
"Into the Fibersphere" (http://www.seas.upenn.edu/~gaj1/fiber.html) van
George Gilder.

Dat blijkt. Jammer.

"NASDAQ = windhandel"... Niet zozeer kort door de bocht als wel een
bizarre uitspraak. Ondanks overwaarderingen op deze beurs die
ongetwijfeld bestaan, zijn er zeker ook fondsen bij die hun potentie
volledig zullen gaan waarmaken.

Het Microsoft-monopolie wordt mede veroorzaakt doordat de overheid niet
weet hoe ze zich op een nieuwe markt moet gedragen. Door allerlei
verstrekkende beschermingsmaatregelen te treffen in het intellectueel
eigendomsrecht hebben de Amerikaanse en Europese overheden een monster
gecreeerd dat dreigt machtiger te gaan worden dan zijzelf.

Alweer een voorbeeld van hoe ondoordachte overheidsbemoeienis de
consument benadeelt.

> Dat vind ik inderdaad wel heel erg kort door de bocht. Ik denk dat de Nasdaq
> juist ook een plaats is waar nieuwe innovatieve technologie aan
> risicodragend kapitaal kan komen. Daar loopt het in Nederland meestal op
> dood. Je kunt Nasdaq ook zien als een prima manier om een fatsoenlijk
> particulier gefinancierd R&D budget voor bedrijven te realiseren.

Helemaal mee eens.

> Het windhandel aspect eraan is wat mij betreft niet meer dan dat het van te
> voren bijna onmogelijk is te voorspellen welke nieuwe ondernemer het redt en
> welke niet en wat hij na een paar jaar waard zal zijn (dat wil wel met
> degenen die het niet zullen redden...)

En omdat niemand weet welke dat zullen zijn (zelfs onze wijze meesters
in Den Haag niet) kunnen we ze maar beter allemaal een eerlijke kans
geven.

>[...]

Groeten,

Mark Koek