feestdagen

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Mon Mar 13 12:42:53 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Joop,

Misschien ben je een christenkat. Maar alle gekheid op een stokje: ik denk
toch dat we het aantal collectieve feestdagen beter kunnen reduceren en
omzetten in het wassend aantal vrije dagen. Nederland kent al (relatief)
weinig feestdagen, de USA, Japan e.d. weinig vakantiedagen. Een algemene
oplossing naar het compensatiemodel van de communicerende vaten lijkt me de
oplossing. Feestdagen moet je minderen en individualiseren, vind ik, ten
bate van meer algemene vrije dagen. Dat past beter in de huidige praktijk:
feestdagen zijn voor de meeste mensen toch al gewoon a-religieuze vrije
dagen. Op die manier heb je twee vliegen in een klap: wie religieus wil
kleppen, kan dat, terwijl de overgrote meerderheid de vrije/vakantiedag
eigenstandig invult.

We moeten er voor waken om onze (van oorsprong christelijke) 'tolerantie' te
laten dienen als legitimatie van conservatisme, fundamentalisme in welke
richting dan ook. In wezen is het liberalisme ook modern: het bevordert
secularisering wat betreft religieuze instituties e.d.

Je geseculariseerde vleermuis,

Henk Vreekamp, Utrecht.

P.S. Is die metafoor van communicerende vaten to the point?
-------------------------

At 13:49 10-03-00 +0100, you wrote:
> [...]
>Waarschijnlijk word ik alleen al door de vraag te stellen door Vreekamp nu
>weer de "christenhond" genoemd, dat is zo'n beetje de gebruikelijke benaming
>binnen D66 voor mensen die nog niet helemaal vergeten zijn dat onze gehele
>cultuur doortrokken is van het christendom, maar het lijkt me niet
>onverstandig eens dieper na te denken over de betekenis van het christendom
>voor de westelijke wereld (lees er bv. Anton Zijderveld eens op na die
>zichzelf "cultuurchristen" noemt). Over het algemeen is het niet goed te
>spugen in de bron waar je uit gedronken hebt.

tekstveld alleen: SUBSCRIBE D66