feestdagen

Chido Houbraken C.Houbraken at HILVERSUM.NL
Mon Mar 13 11:00:59 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Waarde lijstleden,

Glenn schreef:
>Waarom niet officieel het cafetariasysteem invoeren. (zoals bijvoorbeeld bij
>Unesco)
>Iedereen heeft recht op x feestdagen per jaar.
>Iedereen geeft bij zijn werkgever op welke dagen zijn feestdagen zijn.

Mooi systeem. Zou ook prima werken. Ik denk ook niet dat het probleem in de
werksfeer ligt, maar bij het onderwijs.
Scholen werken klassikaal een lesprogramma af en bij de verschillende
religieuze feesten zou dan steeds een deel van de klas in de les afwezig
zijn. Dat levert, onder het huidige lesmodel, onacceptabele vertragingen op.
Aangezien onderwijs een grote invloed heeft op de dagindeling van gezinnen
met kinderen, zal de school een belangrijke factor zijn in de manier van
besteding van 'vrije tijd', ook die van de (werkende) ouders.

Joop Swarte schreef:
>...voor mensen die nog niet helemaal vergeten zijn dat onze gehele
>cultuur doortrokken is van het christendom, maar het lijkt me niet
>onverstandig eens dieper na te denken over de betekenis van het christendom
>voor de westelijke wereld

1. Het christendom is door de eeuwen heen nogal aan verandering onderhevigd
geweest door sociaal-economische of klimatologisch-demografische aspecten (en
niet andersom, zoals wel eens door christenen beweerd wordt), waardoor ik
durf te stellen dat het christendom een *onderdeel* is van onze
cultuurhistorie, maar beslist niet van de gehele cultuur. Daarnaast geldt
hetzelfde voor oorlog en overstromingen. Betekent dat dus dat we dat allemaal
ook maar moeten accepteren?
Voorbeeld: het zuilensysteem in Nederland heeft voor decennia van stabiliteit
gezorgd. Moeten we het daarom *nu* nog laten bestaan? Daar ga je, als D66.
2. Al zou onze cultuur in vroeger dagen geheel doortrokken zijn geweest met
het christendom; wat heeft dat met de huidige feestdagen te maken? Feest- en
gedenkdagen van religieuze aard zijn bedoeld om je persoonlijk, of misschien
in een groep, in de gelegenheid te stellen om je godsdienst te beleiden.
Vroeger was de hele maatschappij geacht die groep te zijn. Nu al lang niet
meer. Waarom moet dan de hele maatschappij verplicht die feest- en
gedenkdagen volgen, omdat dat vroeger zo was? Traditionalisme vind ik een
slechte raadgever als het om politiek e.d. gaat. Daarnaast: denk je nu
werkelijk dat meer mensen die christelijke normen en waarden gaan waarderen,
omdat ze er voor vrij krijgen? Welnee, ze plakken er nog wat ADV-dagen aan
vast en gaan met vakantie.

Terzijde, Glenn schreef ook:
>In Indonesië (waar alle religies zijn toegestaan) hebben ze zowel
>islamitische als christelijke officiële feestdagen.

In Indonesie heerst op dit vlak de Panca Sila (grofweg: de 5 waarden waarnaar
Indonesie ingericht moet worden).
Binnen de Panca Sila [spreek uit: pantja sila] gelden 5 'staatsgodsdiensten',
nl. katholicisme, protestantisme (jazeker, als /een/ godsdienst), hindoeisme,
boeddhisme en natuurlijk de islam. Niettemin gaat men wel uit van een
staatsgodsdienst. Hoe het met andere, niet officieel erkende godsdiensten
zit, weet ik niet.

Met vriendelijke groet,

Chido Houbraken
C.Houbraken at Hilversum.nl
035-6292040

Dit bericht wordt beschouwd als persoonlijke correspondentie en dient als
zodanig behandeld te worden.