UPC (was: privatisering nutsbedrijven)

Max Kok m.r.kok at HCCNET.NL
Mon Mar 13 01:23:09 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Bij breedband is men -uiteraard- niet gebonden aan 50 Hz. In andere banden
> kan men ook signalen meesturen. Bekendste toepassing daarvan is het
centraal
> in- en uitschakelen van de straatverlichting. Binnenkort wordt het
mogelijk
> om langs dezelfde wijze de electriciteits-meter bij de afnemer via het net
> af te lezen. In de zeer hoge frequenties is er genoeg ruimte om dezelfde
> informatie onder te brengen als nu via 'de' kabel. Experimenteel bestaat
> het trouwens al. Voor de electriciteitsmeter komt dan een kastje dat lijkt
> [...]

Hmmm.
Ik heb altijd geleerd dat je hoge frequenties (>10 MHz) niet in een gewone
koperdraad kunt houden maar dat je daar coax (afgeschermde koperdraad) voor
nodig hebt.
Voor het schakelen (dubbeltariefmeters) en uitlezen via het lichtnet kun je
met veel lagere frequenties toe maar daar kun je weer geen kiloBytes per
seconde mee verzenden.
Om nog maar te zwijgen van alle storingsbronnen op het electriciteitsnet. Ik
werk thuis met het X10 systeem (stuursignalen via het lichtnet) en dat is
zeker niet failsafe. Als ik bv. de voeding van een camcorder aansluit
filtert dat het stuursignaal al weg.
Persoonlijk zie ik dit niet zo gebeuren. Voor bedrijfszeker werken zijn
zoveel investeringen nodig dat andere technieken goedkoper zijn.

Met vriendelijke groet,

Max Kok