onweer in politiek NL ?

Bas van Gils s184314 at KUB.NL
Fri Mar 10 11:35:15 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Goede middag, zangvogels,

het onweert in politiek Nederland??? of heb ik gewoon de laatste tijd niet goed
opgelet. Vanmorgen toen ik de HP/DeTijd opensloeg trokken twee artikelen
meteen mijn aandacht:

        * Kroonprinses wil van monarchie af: een artikel waarin gesteld wordt dat
        Kamerlid Feme Halsema van Groen Links (volgens sommige al tot kroonprinses
        van Paul Rosemuller gebombardeerd) van het koningshuis af wil....

        * De Amerikaanse droom: een artikel over Hans Dijkstal's idee'tjes om
        Nederland verder te liberaliseren naar Amerikaans model. Dit ondanks het
        feit dat "de tijdsgeest" toch net even iets anders voorschrijft... Durft
        Hans te rebeleren?

Dat was wel even scrhikken, op nuchtere maag :-).

Het afschaffen van het koningshuis ... tsja, dat hoeft voor mij niet zo 123.
Ik vind het /wel/ zinvol om het koningshuis alle politieke taken te ontnemen;
we zijn immers een democratie! Ten dele kan ik me dus wel vinden in het
standpunt van mw. Halsema....

En dan H.D.. Eigenlijk is het altijd al wel een rebelletje geweest.... Maar,
wat mij betreft gaat ie nu toch echt tever :). Het is grappig om te zien dat
het onderwerp liberalisering/privatisering steeds meer aan bod komt. Ik zag er
ook al een aantal postings over op de newsgroup. Ik erger me alleen suf aan de
discussies. Niemand durft echt het echterste van de tong te laten zien. Wat
willen we nou???

Natuurlijk, aan de ene kant is er een terugtredende overheid. Privatisering van
bijvoorbeeld KPN was een geslaagde actie. Maar, schieten we nu niet te ver
door?  Steeds verder wordt de sociale zekerheid afgebroken, terwijl het
(economisch) toch erg goed gaat met Nederland. Steken de ellebogen-jongens de
kop weer op? "als ik mijn zakken maar vol heb ... lang leve de markt!"... Wordt
het niet tijd om extra te investeren in m.n. de zorg?

        *diepe zucht*

Met nog een dik jaar te gaan voor het volgende verkiezingsprogramma in elkaar
gezet moet gaan worden... Wordt het niet hoog tijd om eens te laten horen waar
D66 nou ECHT voor staat? Dit lijkt me een mooi moment ...

        Bas

--
                      Bas van Gils  -  <B.vanGils at kub.nl>
                PGP public key: 'finger s184314 at stuwww.kub.nl'

                `The Geek shall inherit the earth' - Linus 5.5