Privatisering nutsbedrijven ? Is dat economisch zinvol ?

Undetermined origin c/o LISTSERV administrator owner-LISTSERV at NIC.SURFNET.NL
Thu Mar 9 17:33:33 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Max Kok schreef:

> Het heeft mij altijd al verbaasd dat de overheid anno 1995 precies het
> omgekeerde ging doen van wat er in de eerste decennia van deze eeuw
> gebeurde.

Zoals bijv. dat er nu ontwikkelingshulp aan Indonesie wordt gegeven
terwijl we er destijds juist zoveel aan verdiend hebben. Precies het
omgekeerde!

Situaties veranderen. Zeker in 100 jaar. Als de overheid niet meer het
omgekeerde zou mogen doen van wat er begin deze eeuw gebeurde zouden er
nog rare situaties ontstaan.

> Voorbeeld: de spoorwegen. In die tijd bestonden er allemaal kleine
> particuliere maatschappijtjes (eigen spoorbreedte, eigen materieel). Ik heb
> altijd gedacht dat het samenvoegen tot 1 NS een efficiency-winst opleverde.
> "Concurrentie op het spoor"(Lovers etc.) vind ik daarom nogal lijken op het
> terugdraaien van de klok. En dan hebben we het maar niet over NUON-achtige
> uitwassen.
> Wie begrijpt dit wel ?

Het spoor is nog altijd staatsbezit. Spoorwegmaatschappijen (helaas in
het personenvervoer nog maar 1) gebruiken het om er hun diensten op aan
te bieden. Net zo goed als Schiphol staatsbezit is maar er meerdere
maatschappijen zijn die er het vervoer verzorgen.

Monopolies moet je niet bestrijden door de hele boel dan maar te
nationaliseren: dan blijft het een monopolie, al worden er dan geen
woekerwinsten gemaakt maar kunnen we er via onze belastingaanslag aan
meebetalen. Monopolies moet je bestrijden/voorkomen door een "level
playing field" te scheppen, waarop concurrenten een eerlijke kans
hebben.

Het probleem met Nuon is juist dat er geen concurrentie is. Ik hou er
niet van dat ABN AMRO geld geeft aan Ajax, maar gelukkig heb ik de keus
om geen zaken te doen met ABN AMRO. Maar ik _moet_ mijn GEW van Nuon
blijven afnemen, ook al zou hun relatie met Vitesse me niet bevallen.

Als er behoorlijke concurrentie was, dan was er ook geen
"Nuon-schandaal".

Groeten,

Mark Koek