Privatisering nutsbedrijven ? Is dat economisch zinvol ?

Max Kok m.r.kok at HCCNET.NL
Thu Mar 9 14:32:09 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Marc Fluks,

Het heeft mij altijd al verbaasd dat de overheid anno 1995 precies het
omgekeerde ging doen van wat er in de eerste decennia van deze eeuw
gebeurde.

Voorbeeld: de spoorwegen. In die tijd bestonden er allemaal kleine
particuliere maatschappijtjes (eigen spoorbreedte, eigen materieel). Ik heb
altijd gedacht dat het samenvoegen tot 1 NS een efficiency-winst opleverde.
"Concurrentie op het spoor"(Lovers etc.) vind ik daarom nogal lijken op het
terugdraaien van de klok. En dan hebben we het maar niet over NUON-achtige
uitwassen.
Wie begrijpt dit wel ?

Met vriendelijke groet,

Max Kok