Privatisering desastreus

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Tue Mar 7 12:25:32 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste aasgiertjes,

Ik begin langzamerhand ernstig te twijfelen aan de privatisering van
nutsbedrijven. Curieus genoeg steun ik op dit punt die verschrikkelijke man
uit Scheveningen! Gaan we weer terug naar de Middeleeuwen? Worden de
openbare diensten nu zo postmodern gefragmenteerd dat er niet meer sprake is
van openbare orde en veiligheid? Moeten we langzamerhand niet wat
terroristen uit Rusland of Joegoslavie inhuren tegen terroristische politici
die als dolle nijlpaarden rechtdoor dwars over akkers raggen? Of moeten we
eerst wachten op een Janmaat die weer voldoende potenrammers om zich heen
organiseert met een daarop volgende cyclus van burgerlijk protest en een
minieme dadendrang van overheidswege om de eigen moraal wat te materialiseren?

Blijkt ook dat D66 faalt met haar 'wijkvertegenwoordigers' systeem, lieden
die eenmaal per half jaar wat burgers aanhoren op een wijkbureau. En laten
we het maar helemaal niet hebben over de 'democratische' dreiging in het
lokale D66-program met abstract-democratische wijkraden naar model
Amsterdam! Komen nog meer minkukels aan de 'macht'.

Een micro-voorbeeld. De stadsreiniging.

In mijn aan de binnenstad grenzende wijk ligt middenin een straat die de
buurt doorsnijdt. Dat brengt extra vuil-overlast met zich mee. Imbecielen
dumpen er hun vuilniszak in het groen, laatst nog vijf autobanden op de
stoep. Omdat de straat voert naar een buurthuis waar vrijdagavond door
Marokkaanse Berbers opgevoede jongens hun soos hebben, vinden vele
parkeerders regelmatig op zaterdagmorgen een ingeslagen ruitje.

Een van de weinige vrouwen in die straat die niet van 07.00-19.00 als
'manager' sloof is bij een moderne baas heeft op zich genomen om steeds
gemeentediensten te bellen. Laatst hoorde ik haar ervaringen van afgelopen
jaar. De vorige maal moest zijn 12 maal bellen naar diverse diensten binnen
Reiniging. Op dit moment is zo bezig met net zo'n varkenscyclus om die
banden en takken weg te krijgen. Totnutoe reageren ambtenaren hoog en laag
slechts met: 'Mevrouw, brengt u zelf die banden en dat andere vuil maar de
stort'. Zij steeds: 'Mijnheer (inderdaad het zijn steeds wat oudere heren),
ik rijd niet eens een auto!' Einde contact.

Bij doorvragen blijkt het volgende. De Reiniging staat op het lijst van
privatisering. Vorig jaar heeft men daarom efficiency ingevoerd, d.w.z.
centrale richtlijnen en een strakke vuilophaalorganisatie, inclusief
genummerd veegroutes met strikte taakopdracht. Buiten de 'managers' bestaat
niks meer, in wijken gedetacheerde beambten voor extra zaken zijn
teruggetrokken. Met onregelmatigheden wordt geen rekening meer gehouden,
want dat is niet efficient en brengt de verkoopwaarde van de
reinigingsorganisatie bij particuliere overname in gevaar wegens minder
'rendement'. Kortom, nog voor de club is geprivatiseerd, gedraagt deze
overheidsdienst zich feitelijk al als een slechte onderneming.
Verantwoordelijk wethouder is een VVD-er die nu ook het HC-drama beheert.

Gevoegd bij een slechte arbeidscultuur bij de politie en agentekorten
waardoor je eindeloos moet soebatten bij een wijkcommissaris, zorgt de
postmoderne netwerkoverheid van D66-ers en PvdA-ers langzamerhand voor
aardig wat vuil en onveiligheid.

Let wel, dit is maar een klein voorbeeldje in een op zich nog redelijke en
gemengde wijk met veel GL en D66 kiezers.

Het roer moet om. Van Boxtel babbelt teveel over GSM. Bewoners zien concreet
niks van die miljarden. Ik denk dat ik bij een komende ledenvergadering maar
eens een motie indien dat we D66-raadsleden voortaan gewoon op hun gezicht
mogen timmeren als ze domme prietpraat blijven kwaken. Als daarna de
afdeling door royementen ten onder gaat, zal niemand dat merken want
momenteel loopt weer de volgende episode in het Hoog-Catharijne debakel
welke alle publiciteit trekt.

Eerst dat publicitaire olifantengevecht tussen fractie en wethouder, dan een
verkiezing van brakke lokale bestuursleden, dan het doordrijven (van op zich
goed) rekeningrijden zonder duidelijk te maken wat de achtergrond is, en nu
weer dat open-doel aan Onleefbaar Utrecht terzake het cityplan - er ook zijn
grenzen aan het geduld van burgers die nog wel lid van een politieke partij
zijn!

Ik houd alvast mijn handschoenen tijdens vergaderingen bij de hand.
Misschien is er ook nog een dikke IRT-ervaren jurist binnen de club die het
Fonds voor het Huren van Servische Moordenaars netjes kan beheren? Ergens
moet er immers orde zijn voor minimaal vertrouwen.

Henk Vreekamp, Utrecht