[gezondheidszorg]

GWC van den Berg berg7600 at WXS.NL
Thu Jun 29 22:10:17 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Max,
Het is mij niet geheel duidelijk waar je op reageert. Het heeft er veel
van weg dat je mijn analyse van de problemen waarmee de gezondheidszorg
worstelt niet gelezen hebt. Hierdoor lijk je de reactie daarop van Bert
Bakker uit zijn verband te rukken. Dit vermoeden lijkt te worden
bevestigd door je vraag naar aanleiding van de reactie van Henk Vreekamp
op mijn analyse. Je vraagt althans naar aanleiding daarvan, wie "Beste
Gerard" is.

Beste Gerard ben ik en ik ben geen voorstander van Amerikaanse
toestanden. Ik ben ook geen voorstander van het productdenken en ben
tegen de tirannie van het economisch perspectief.
Ik sta voor het standpunt, "voorbij het product". Ik sta voor normatieve
professionaliteit en voor individuele narraviteit. Dit wil zeggen dat ik
vind dat de patient invloed uit moet kunnen oefenen op het zorgproduct,
in het licht van zijn eigen levensgeschiedenis. Daarnaast dient de
professional op de hoogte te zijn van de hoogste professionele standaard
van dat moment en oog te hebben voor de unieke behoefte van de patient
(individuele narrativiteit). Dit laatse dient voor de professional de
norm te zijn (normatieve professionaliteit). Voor mij is dat
sociaal-liberaal ofwel radicaal democratisch. Dit mag best iets kosten,
maar ik denk dat een gezondheidszorg die volgens dit principe
georganiseerd zal zijn, uiteindelijk minder geld kost dan wat nu aan
gezondheidszorg wordt uitgegeven.
Voor de argumentatie wil ik graag verwijzen naar mijn mail van dinsdag
27-6-2000. Je reactie daarop zie ik met belangstelling tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Gerard van den Berg, een eenvoudig D66 lid.

Met vriendelijke groeten,

Gerard van den berg