mensensmokkel en maatregelen

Marc mjahne at HOME.NL
Tue Jun 20 18:33:02 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Remko de Knikker schreef:

> [...]
> vluchten, de mens is nu eenmaal niet snel tevreden en bovendien nog vaak dom
> ook. Maar goed, punt is dus dat er van die vraag zwaar misbruik gemaakt
> wordt door bepaalde nog scupuleuzere types niet noodzakelijk maar aangenomen
> nog dommer. Nu heb ik begrepen dat het uitbuiten van mensen en ze in zulke
> gevaarlijke toestanden brengen dat er blijkbaar 2000 inmiddels al aan
> bezweken zijn, de verschrikkelijke angstaanjagende straffe met zich
> meebrengen kan dat je 7000,- boete moet betalen. Is dit daadwerkelijk de
> maximum/cq.gehanteerde straf voor mensensmokkel??????

Ik hoorde zojuist hierover het een en ander op radio 1, enkele jaren
geleden is de strafmaat verhoogd van 1 naar vier jaar gevangenisstraf. Het
is moeilijk te onderzoeken of door deze hogere strafmaat de mensensmokkel
is afgenomen, wel heeft politie en justitie meer mogelijkheden om een en
ander aan te pakken. De strafmaat is mede bepalen voor het al dan niet
mogen afluisteren van telefoon. Sinds in Nederland die strafmaat omhoog is
gegaan zijn er veel meer zaken aangepakt waarbij in 80% van de gevallen
uiteindelijk gevangenisstraf werd opgelegd.

> Is dat net zo'n afdoende strafmaat als voor kindermisbruik enzo???
> Kan iemand me alsjeblieft zeggen dat ik er weer helemaal naast zit???

Gelukkig zit je er een beetje naast, wat overigens het probleem niet
minder ernstig maakt. Uit een onderzoek naar de effecten van de hogere
strafmaat bleek dat veel van de smokkelaars die veroordeelt werden niet
eens wisten dat de straffen strenger waren. Pleiten voor hogere straffen
vind ik ook in veel gevallen een zwaktebod, de oplossing van het probleem
ligt aan de andere kan, blijkbaar willen heel veel mensen hier illegaal
naartoe, zoals Remko terecht ook stelt.

> Deze opmerkingen afgezien van het feit dat ik blijf pleiten voor opener
> verkeer van mensen. Ik vind het weinig liberaal en sociaal hoe er nu met
> immigratie omgegaan wordt. En volgens mij levert dat behoorlijke economische
> schade op.

Het blijkt dat mensensmokkel in veel gevallen haast aantrekkelijker wordt
(financieel) dan drugssmokkel en dat baart mij zorgen. Zeker nu er een
nieuwe vreemdelingenwet aangenomen is die als gevolg zou moeten hebben dat
minder immigranten een verblijfsvergunning krijgen, wanneer de legale weg
steeds moeilijker begaanbaar wordt zal dat in mijn ogen voor nog meer
kansen van smokkelaars gaan zorgen. Kok stelt nu een Europese aanpak van
mensensmokkel voor, het lijkt me verstandig dat hij daarbij ook eens echt
werk gaat maken van een Europees asielbeleid.

Marc-Jan Ahne