positieve discriminatie (vervolg)

Ramon Barends (D66) r_barendsd66 at HOTMAIL.COM
Sun Jun 18 19:54:26 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Reactie op de reacties:

Ik heb een stelling geponeerd. Een die uitdagend was, want dat wilde men zo
graag, van de D66-lijst een uitdagende lijst maken, kijk naar het resultaat
!

Even terug naar het begin:
Het begon met de Onderstroom (PvdA-Vlugschrift) waar een aantal reacties in
stonden over een mogelijke vrouwelijke premier. Netelenbos had gezegd dat
Nederland rijp was voor een vrouwelijke premier.

Hier deponneerde ik de stelling: Nederland is toe aan een vrouwelijke
premier. De volgende zou vrouw moeten zijn.

Even ongeacht of ik het hier mee eens zou zijn of niet. Ook ik zou
nuanceringen willen aangeven. Zoals dus gelijke kansen, gelijke capaciteiten
etc. Zoals ik al eerder aangaf.

Zo blijft er iets over:
* algemeen gevoel over sfeer (komt in ander mailtje alleen aan de
D66-lijst),
* de vraag hoe men denkt over positieve discriminatie,
* de vraag of men een vrouwelijke premier zou willen en wie dat zou kunnen
worden.

Vr. groeten,
Ramon Barends

Remko de Knikker:

Ik geloof niet dat positieve discriminatie beter werkt dan mensen min of
meer aan hun eigen lot/wil over te laten. Volgens mij betuttelen we mensen
teveel. Daarnaast is het principieel onjuist ten opzichte van de niet
positief gediscrimineerde individuen. Ik ben voor het bieden van kansen,
scheppen van gelijke kansen en de middelen die daarvoor nodig zijn, maar
mensen moeten uiteindelijk zelf die kansen waar maken.

Erik van den Muijzenberg:

At 17:01 18-06-2000, Ramon Barends wrote:
>Erik stelde de vraag, en ik citeer: "Waarom?". Einde citaat :).
>
>Waarom zou een vrouw geen premier kunnen worden ?

Dat was de vraag niet.

>En waarom zou de volgende premier geen vrouw kunnen zijn.

Dat was de vraag niet.

>Tuurlijk kan het ook een man zijn, maar waar
>gaat je voorkeur naar uit bij gelijke geschikheid ?

Gelijke geschiktheid is een politiek correcte fictie.

>Het zou iets volledigs nieuws zijn voor Nederland: een vrouwelijke premier.

Nou en? Een zwarte premier zou ook iets nieuws zijn voor
Nederland, een computer als premier zou iets nieuws zijn
voor Nederland en een kanarie als premier zou ook iets
nieuws zijn voor Nederland.

>[aanvullende vraag]
>Wie zouden jullie geschikt achten als premier ?

Graag iemand die zich weet staande te houden in de slangen-
kuil van de Internationale politiek. Dus liefst niet al te
integer, want dat zijn de collega's ook niet.

Overigens heb je mijn vraag nog altijd niet beantwoord
Ramon: *waarom* moet de volgende premier een vrouw zijn?

Erik vdMb

(Met excuses aan allerlei personen die ik dankzij de
spam-activiteiten van de heer Barends verveel met een
reactie op zijn onbeholpen geneuzel.)