one man, one vote

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Fri Jun 16 04:08:34 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein,

Ik heb pas sinds een jaar mijn computer met een internetverbinding. Al
werkende weg heb ik veel moeten leren, maar krijg er nu steeds meer
aardigheid in. Nog steeds is mijn werkhoek bezaaid met gemeenteraadsstukken.
Mijn wethouder (onze D66 man sinds 1974, maar laat Henk Vreekamp dit maar
niet lezen) raadde me aan nog niets weg te gooien en sindsdien liggen al die
stapels hier, en in mijn kasten nog heel veel meer. Voor archiveren ben ik
niet geschikt, dus vroeger of later wordt het toch het oudpapier (met de
eeuwige gewetensvraag: wat doe ik met al die plastic kaftjes en mapjes,
gewoon bij het vuil, of toch oud papier). Nieuwe ambities heb ik niet.
Anderen mogen, wat zeg ik, moeten het nu doen.

Maar wat zou ik toen al blij geweest zijn met digitale gegevensoverdracht.
Niet meer iedere vrijdag mijn bijdragen voor de fractievergadering schrijven
en die voor 1400 uur inleveren, omdat ze anders niet meer met de post
meekonden voor het weekend, want maandagavond van 19.30 tot circa 23.00 uur
moest er weer over vergaderd worden. Niet meer door de postbode
zaterdagochtend vroeg uit bed gebeld worden, omdat de nagekomen stukken niet
door de brievenbus gingen. Gewoon met een attachement en kom maar met het
commentaar.

Ik moet nu 8 studenten begeleiden met hun afstudeerscripties, maar ik laat
alles emailen, en met invoegen en opmerkingen krijgen ze het van me weer
terug. Het gaat zoveel beter en sneller dan vroeger, geen papiergeknoei en
ik kan er dus ook gewoon midden in de nacht aanwerken en mijn commentaren
terugsturen.

Zoals je uit mijn inbreng in deze hebt gelezen, ben ik er ook nog steeds
niet uit, wat we nu met de demokratie verder moeten, en waar de
scheidslijnen liggen tussen bestuur van een samenleving, de wijze waarop je
dat bestuur inricht en hoe je  de controle op dat bestuur het best vorm kan
geven. Je verspilt gewoon te veel tijd aan Erik Muis, en jullie discussie
over het merk tandpasta vind ik ook niet zo relevant, maar in zijn betogen
maakt hij wel een punt, waar hij stelt, dat met name het bestuur van een
samenleving vooral berust op vertrouwen in een groepering. Sinds De Savornin
Lohman, Groen van Prinsteren en Troelstra zijn dat politieke partijen
geworden, maar van jouw voorstellen over radicale demokratisering en hoe je
daar vorm aan moet geven voor een goed bestuur (dat is voor mij kennelijk
een heilig punt) en een goede controle erop kan ik me  niet een goed beeld
vormen.

Maar ook ik heb al jaren de stellige indruk, dat in het licht van de
geschiedenis politieke partijen slechts een tijdelijk verschijnsel zijn, en
dat de gekozen belangengroeperingen allang geen betekenis meer hebben.  In
feite is D66 ook ooit opgericht, om dat stelsel op te blazen, maar toen dat
niet lukte, zijn we ook gewoon een politieke partij geworden.

cordialiter,

tjerk