one man, one vote

William Oosterwijk de.alven at PLANET.NL
Thu Jun 15 16:13:46 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Het relaas van Tjerk stemt zeer tot nadenken.

Mag ik de keuze opvatten die Tjerk indertijd maakte in bewoordingen
vanuit het hier en nu als volgt weergeven?

Geeft dit (onderstaand relaas van Tjerk) nu met zoveel woorden aan dat
je hebt gedaan wat de mensen echt wilden zonder dat zij zich dat bewust
waren van hun eigenlijke wens? Waren de bewoners indertijd "sociaal
gechanteerd" door de -ongetwijfeld goedbedoelende- opbouwwerker? Was er
wellicht een proces gaande dat de mensen het zicht op hun eigen diepere
wens ontnam?

Hoe het ook zij, het geeft te denken over de manier waarop invulling wordt
gegeven aan democratie, lees: aan de (latente) wensen van burgers.
Blijkbaar heeft een "volksvertegenwoordiger" meer nodig dan een
kiesdrempel. Wellicht meer nog dan de cijfermatige "aanwijzing" tot
vertegenwoordiger van het volk heeft hij/zij een buitengewoon scherpe
intuitie, inlevingsvermogen en analytische gaven nodig.

Ik kom hierop door het volgende:

Eigenlijk sluit het relaas van Tjerk goed aan op een gedachtewisseling die
enkele lijsters onderling al enige tijd met elkaar voeren over een
bestuursvorm voor de "nieuwe cultuur in wording". Een bestuursvorm
waarover wij hebben gedacht, gesproken en geschreven die uitgaat van
"een vorm" van communicatieve zelfsturing.
Denkend daarover komt een moment waarop situaties als die waar Tjerk over
schrijft de revu passeren. Hoe verhoudt zich dat met een ultieme vorm
van democratie als communicatieve zelfsturing?
Communicatieve zelfsturing veronderstelt in mijn perceptie een
"(be)sturend" netwerk in zeker twee dimensies: een richtinggevende
dimensie en een sturende dimensie in voortdurende communicatie.
Als de richtinggevende dimensie de (gewenste/gekozen, cummunicatief
bepaalde) ontwikkeling bevat krijgt deze als van nature prioriteit boven
de sturende dimensie. De sturende dimensie is het niveau van de direct
betrokkenen: de burger, jij en ik. De richtinggevende dimensie de
gekozenen die de richting bewaken.

In dat perspectief zou de keuze van Tjerk indertijd dus niet te
interpreteren zijn als regentesk maar als corrigerend, lijnend met de
(communicatief) bepaalde richting.

William Oosterwijk
D66 Drenthe