genetische manipulatie in voedsel

Glenn Mellonius Glenn.Mellonius at INTER.NL.NET
Thu Jun 15 00:13:35 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Wat valt me dat toch tegen, dat er zovelen zijn die dómweg vóór genetische
modificatie zijn.
Ik ben niet sowieso tegen genetische modificatie, maar zie toch grote
gevaren in het in de open lucht kweken van gen. gemod. gewassen.
Als je zoiets al doet, zou dat in mijn optiek onder
laboratoriumomstandigheden moeten. Zeer zeker niet in de open lucht. De
zaden van deze planten verspreiden zich en vermengen zich met andere
planten.
Als dan later blijkt dat het een grote vergissing is geweest, is het kwaad
reeds geschied.
Roei al die gemodificeerde planten maar uit. Dat lukt toch nooit meer.

Al die haast heeft te maken met geld, en dan gaat het verstand op nul.
Een probleem is ook dat men alles bekijkt door de bril van deze tijd.
In 18xx werd er voorspeld dat de straten van Londen in 19xx onbegaanbaar
zouden zijn door de grote hoeveelheid paardenstront op de weg.
Niemand kon toen voorzien dat er dan helemaal geen paarden meer op de weg
zouden zijn, maar dat die vervangen zouden zijn door auto's.
Zo zullen ze in 2100 schaterlachen om de domme opvattingen van de mensen
van heden.
Dit bedenkende zou ik mij toch iets bescheidener opstellen.

Ik maak mij echt bezorgd om de ontwikkelingen, en ben dan ook een van de
mensen die Greenpeace hebben gemachtigd om namens ons bedenkingen in te
dienen tegen het verlenen van vergunningen voor het verrichten van
veldproeven met genetisch gemanipuleerde organismen in het kader van het
Besluit GGO.

Glenn Mellonius.