Genetische huppeldepup

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at NODE12AF7.A2000.NL
Wed Jun 14 19:15:52 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Pieter Lodder <P.H.Lodder at ato.dlo.nl> schreef,
>Duidelijke uitleg van het verschil, echter wat is nu precies genetische
>manipulatie en welke modificaties kunne gedefinieerd worden als genetisch?

 Als men een gen aan het DNA toevoegt, of DNA repareert, dan is men zuiver
 genetisch bezig. Als men een gewas veredelt door het kruisen (bijv. be-
 stuiven) met een wilde variant dan is dat niet genetisch. Met de eerste
 methode kan je een dierlijk enzym in een graankorrel implanteren zodat
 brood wat voedzamer wordt maar men de tweede methode zal dat nimmer
 lukken.

 De mens is bezig met rasveredeling zolang men aan veeteelt en landbouw
 doet. Genetische modificatie lijkt mij in het verlengde daarvan te
 liggen. Ik zie niet in wat daartegen is. Als je diabetici kan inspuiten
 met bacterieen die insuline maken, dan is dat toch prachtig ?

 Marc Fluks