[Octrooi op biotech?]

Micha Kuiper kuiper at KNOWARE.NL
Wed Jun 14 13:21:43 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Jan (en anderen),

je schreef:
> From:                 "Jan Slingerland" <jsling at worldonline.nl>
> Beste Micha,
>  In reactie op je vorige bijdrage in reactie op  Raimond
[...]
[Micha schreef:]
> [...]

[Jan schr:]
> [...]
> is als de landbouw zich beperkt tot het gebruik van traditionele methoden,
> steeds meer land nodig. Deze grond zal vaak voormalig natuurgebied zijn. In
> die zin is biologische landbouw en het tegenhouden van het gebruik van
> biotechnologie dus milieuonvriendelijk. Daarmee zeg ik niet dat nu maar
> blind gebruik moet worden gemaakt van genetisch aangepaste gewassen, maar
> dat de ontwikkeling van kennis omtrent deze technieken zeker niet mag worden
> geblokkeerd. Of je moet een methode weten om de bevolkingsgroei op een

Alseerste, heb ik niet gepleit voor een overstap naar 100% biologisch
omdat ik niet weet of de huidige biologische methoden uiteindelijk
de meest efficiente zijn.  Tentweede moet je ook kijken of de hogere
opbrengst per hectare duurzaam is, of dat dit na 50 jaar niet meer mogelijk
zal zijn.

Ik pleit voor het gebruik van de succesvolle technieken uit de biologische
landbouw.  Moderne landbouw is vreselijk verspillend.  Er wordt roofbouw
gepleegd, de grond wordt uitgeput.  Door verbeterde bedrijfsvoering kunnen
enorme verbeteringen in opbrengst worden gerealiseerd, en vooral ook
kan de input sterk verlaagd worden.  Bijvoorbeeld soja en sperciebonen
telen in ontwikkelingslanden om ons vee te voederen, is een heel in-efficiente
manier van grondgebruik.

Dit over het "niet nodig zijn" van een nieuwe
technologie per se, laten we eerst de bestaande kennis eindelijk benutten.

Nu over gentech: als het werkelijk opbrengstverhogend zou werken, zou
dit zeker een optie zijn.  De opbrengstverhogingen blijken echter voornamelijk
te bestaan in de PR folders van de bedrijven, in de praktijk valt dit zwaar
tegen.  De voordelen zijn op zijn best toekomstmuziek, geen realiteit.
Daar staan nadelen tegenover, die al wel realiteit zijn: verstoringen van
natuurlijke evenwichten, hetgeen de landbouw schade toebrengt.
Daarnaast bevatten de huidige gentechgewassen zwakheden, die
het waarschijnlijk maakt dat plagen de kop op kunnen steken.
Wanneer dit echt gebeurt, zitten we met een AFNAME van de productie.

Tot slot zitten we met het fundamentele probleem, dat de aarde eindig is,
dus aannemen dat de bevolking almaar groeit, en de voedselproductie
dan ook maar, zal een keer ophouden.
Er is nog marge genoeg: vegetarisch eten zorgt voor 14x meer voedsel,
veganistisch eten voor 50x meer voedsel, dus we hoeven voorlopig
echt niet bang te zijn voor onontkoombare hongersnood.
Wel moeten we:
-1- de bevolkingsgroei ooit stoppen.  Volgens mijn gegevens kan dit
het beste door vrouwen meer zelfbeschikkingsrecht te geven,
drastische maatregelen zoals het Chinese beleid zijn heus niet
de enige optie;
-2- de verergering van de armoede stoppen, want in het huidige
mondiale economische systeem zullen arme mensen te weinig
hebben en houden, wat je ook verbetert aan de landbouw.
Er zijn nu 2,5 miljard mensen quantitatief of kwalitatief ondervoed,
terwijl de wereldvoedselproductie NU voldoende is !

Dat mag toch niet zo zijn.
Technische oplossingen zoals de "vit A" rijst slaan de plank
volkomen mis.  (Zie ook een nieuw rapport op www.i-sis.org )

groet,

--
Micha <Kuiper at knoware.nl>
ph +31 (0)6-555 769 42 / voicemail +31-30-254.3107