Marjet van Zuijlen

Michiel Scheffer mrscheffer at WXS.NL
Sun Jun 11 14:56:12 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dank aan Ramon voor het plaatsen van de collumn van Herrebrugh, over Marjet van Zuijlen, maar wat is
de bron. Overigens ziet Herrebrugh iets belangrijks over het hoofd, is het moedwillig of slordig.
Namelijk dat als kandidaten voor de kamer door een commissie via een "sollicitatieprocedure"
voorgedragen worden zij het kamerlidmaatschap ook als een baan zien. Door zo'n procedure heeft de
kandidaat ook geen legitimiteit van een kiezer maar ook niet van een kritische massa leden in de
partij.

Zowel de PvdA als het CDA werken met kandidatenlijst die door commissies worden samengesteld. Op zich
goed voor de vernieuwing, maar het levert kandidaten op die vaak ongetest zijn door de praktijk, door
de partij, door de samenleving. Zo kan ik me herinneren als voormalig confectionair dat de ondernemer
Houda uit ons confectiecentrum voorgedragen werd door de PvdA. Als kamerlid flopte hij, maar als
confectionnair was het een non-entiteit. Stond aan de rand van de sector.

Kortom een systeem zoals D66 hanteert is beter, zij het niet ideaal. Ik zou een systeem van primaries
de moeite ward vinden om te onderzoeken. Daarbij kan internet een goed medium vormen.

Michiel Scheffer