De Groenen in de Kamer

H. van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Fri Jun 9 23:15:22 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 18:55 09-06-2000 Friday, Ramon Barends \(D66\) wrote:

>Hoi,
>
>Even een aparte thread over "De Groenen". Hein van Meeteren schreef hier
>over dat het De Groenen niet lukt om in de Tweede Kamer te komen.

Correctie: niet lukTE, verleden tijd. De pogingen als landelijke partij
door te breken zijn definitief iopgegeven.

>Het probleem is geweest de spraakverwarring met GroenLinks na 1989.

Klopt deels. Bij sde kiesraad is in 1988 een klacht ingediend tegen de naam
Groenlinks,  die verwarring zou stichten met de reeds tien jaar in opbouw
zijnde (Europese) Groenen. De kiesraad meende dat er geen verwarring zou
ontstaan. de kiesraad heeft ongelijk gekregen.

>Je zag dit in Nijmegen waar men met 1 zetel (later 1998: met 2) in de Raad
>zat.
>Post die verkeerd aankwam en nog meer problemen.

Zulke dingen waren aan de orde van de dag. Ook landelijk.

>I[1998/Dirkmaat]
>Ik kan me nog herrinneren dat bij het lijsttrekkersdebat Jaap Dirkmaat van
>De Groenen ieder ineens een zonnebloem gaf. De kleine partijen krijgen te
>weinig aandacht !

Klopt.

>[Eerste Kamer]
>De Groenen zaten samen met een aantal Regionalen met 1 zetel in de Eerste
>Kamer. Na 1999 heet deze fractie de Onafhankelijke Senaatsfractie (OSF). De
>Senator bleef dhr. Bierman (bekend van De Nacht van Wiegel).

De samenwerking van regionalen/onafhankelijken, waarmee Bierman een
senaatszxetel heeft veroverd, was een laatste strategie van de Groenen om
in een landelijk vertegenwoordigend lichaan te komen. het heeft gewerkt,
maar tegelijkertijd is de partij een speelbal geworden van regionale
groeperingen.

Conclusie: het is voor mij niet zo belangrijk (meer) dat de Groenen niet
zijn doorgedrongen tot de TK. Groenlinks moet het maar doen. En D66 kan ook
milieupunten en `basisdemocratie' (zoals het heette) meepakken. Wel heb ik
veel geleerd over de mechanismen die niet gevestigde partijen en
groeperingen tegenkomen als ze een poging doen in Den Haag te komen. Om die
reden spreek ik van een rubberen muur om Den Haag heen.

Hein  van Meeteren
 Amsterdam
heinwvm at palm.a2000.nl