[Octrooi op biotech?]

e.r. stolp stolp at SIGNAAL.NL
Wed Jun 7 18:55:38 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Unclassified

Stoffels heeft een heleboel theoretische bezwaren
tegen biotech octrooien terwijl de praktijk met
het bestaande octrooi en auteursrecht laat zien
dat er helemaal niet zoveel problemen zijn.

Vergelijk het met het auteursrecht, nergens in de
wet is vastgelegd wat een tekst precies is maar
het is toch voor iedereen duidelijk dat er geen
auteursrecht op losse woorden of zinnen kan
liggen.

Stoffels denkt dat er octrooi gelegd kan worden op
een individueel gen. Maar dat kan nu juist niet.
Een individueel bacterie gen dat in de vrije
natuur voorkomt is geen uitvinding maar hoogstens
een ontdekking. Een uitvinding is het pas als dit
gen wordt ingebouwd in een ander dier of plant
waar dat gen van nature niet in voor komt. Die
uitvinding kan dan beschermt worden maar daarmee
is het natuurlijk niet verboden om dat zelfde gen
in een ander dier in te bouwen.
Patent op een gen zou pas kunnen als dat gen door
de aanvrager geheel zelf is gemaakt en in de vrije
natuur bij geen enkel levend wezen voorkomt. Dat
is natuurlijk moeilijk aan te tonen bij de
miljoenen soorten op aarde.
Het hele idee dat men beslag op genen kan leggen
is dus onzin, op zaken die al bestaan kan geen
patent meer gevraagd worden. Als dat niet zo was
zou ik vandaag nog het wiel laten patenteren .

Verder maakt hij zich zorgen over de blokkade van
wetenschappelijk onderzoek als de patenteigenaar
geen licenties wil geven. Maar dat is nu ook niet
zo. Een patent geeft de eigenaar het alleenrecht
op commerciele exploitatie. Niet commercieel
gebruik, zoals b.v. wetenschappelijk onderzoek
wordt daar niet door verhinderd. Vergelijk het met
auteursrechten op muziek: bij publieke opvoeringen
moet er aan de componist betaald worden, maar als
je voor jezelf een liedje wilt zingen dan mag dat
zonder te hoeven betalen.

Er zijn misschien een aantal praktische problemen
die om een iets andere oplossing vragen dan de
patenten op technische producten maar het is
allemaal best wel te regelen.

Emiel Stolp