democratie en fractiediscipline

Mark Koek mark at KOEK.NET
Wed Jun 7 12:31:37 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

"H. van Meeteren" schrijft o.m.:

>.Er kunnen systemen ingevoerd worden waarmee
> en waarlangs kandidaten voorgeselecteerd worden op basis van controleerbare
> en niet discriminerende criteria. Assessment-centres doen dit al jaren voor
> het bedrijfsleven, in de werving -en selectie praktijk. Het enige doel dat
> ik beoog is het zo veel mogelijk uitsluiten van subjectieve vervormingen en
> disbalansen in het proces van kandidaatstelling naar kamerlid.

Dit kan niet waar zijn! Politieke partijen vervangen door "assessment
centres"?! De HRM- selectiepraktijk gebruikt deze instanties inderdaad,
maar daarmee is hun objectiviteit nog niet vastgesteld.

Het bedrijfsleven heeft jarenlang frenologie als selectiecriterium
gebruikt. Het gebruik van handschrift-experts behoort nog niet eens
volledig tot het verleden. Dit zijn 2 voorbeelden van volstrekte
willekeur in de selectiepraktijk door bedrijven.

Nog los van die beoordelingscentra: controleerbare en
niet-discriminerende criteria voor kandidaatstelling voor een
vertegenwoordigende functie? Welke zijn dat?

Iran schiet me te binnen als voorbeeld van een land waar zo gewerkt
wordt.

Groeten,

Mark Koek