democratie en fractiediscipline

J.L. Swarte jlswarte at MULTIWEB.NL
Tue Jun 6 20:31:39 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Vooral voor Michiel Scheffer,
Klaarblijkelijk heb ik mij niet duidelijk genoeg uitgedrukt maar het ging
mij niet om de vraag of een kamerlid zich tenslotte neerlegt bij het
fractiestandpunt of niet, het ging mij om de vraag waar in Nederland het
politieke debat gevoerd wordt en volgens mij is dat, althans hoort te zijn,
in het Parlement, niet op het kamertje van staatssecretaris Cohen. Ik had de
argumenten van D66 wel eens willen horen, klaar en duidelijk uitgesproken in
het Parlement. Ik heb vandaag de woordvoerder van de VVD gehoord op de
radio, de toon alleen al waarop hij tegen de oppositie zei dat ze toch
konden zeggen wat ze wilden, bezorgde me kromme tenen. Het is zo
schaamteloos, zo gelijk aan wat het CDA vroeger deed (en wat we hen verweten
hebben!), volkomen het failliet van waar D66 voor stond. Dat is wat de
fractie zich moet aantrekken, gewoon toegeven dat de politieke vernieuwing
die D66 altijd voorstond, op de vuilnisbelt ligt.
Joop Swarte