democratie en fractiediscipline (reactie op Scheffer)

Remko de Knikker remkodeknikker at HOTMAIL.COM
Tue Jun 6 11:11:27 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>Bij D66 en ook andere partijen is het verkiezingsprogramma door het hoogste
>orgaan van de partij
>vastgesteld en het zou ondemocratisch zijn dat volksvertegenwoordigers
>zonder een eigen mandaat op
>basis van eigen overwegingen of principes afwijken van programma en
>fractiediscipline.
Remko: dit is waar een bottom-up systeem op de een of andere manier altijd
op uitdraait. De bestuurders draaien het systeem om en het gevolg wordt tot
principe verheven, je ziet het in elk systeem gebeuren.

>Fractiediscipline mag niet leiden tot het afstand nemen van een VP maar mag
>wel een instrument zijn om
individuele volksvertegenwordigers bij het programma te houden. Ik zie niet
in welke legitimiteit een
>gemiddeld TK lid met 1200 voorkeurstemmen heeft om af te wijken van het
>verkiezingsprogramma of eigen
>principerijderij heeft na te houden
Remko: Dit is precies die cirkelredenering waardoor de huidige democratie
tot zulke desinteresse leidde. De bestuurder creeert een elitaire
rationalisering die niets anders dan een behoudzuchtig vastklampen aan de
macht is. Je moet de durf hebben juist om ook je eigen positie in de
waagschaal te stellen. Op het moment dat fractiediscipline wordt losgelaten
zullen meer mensen met voorkeursstemmen gaan stemmen. Waarom zou je dat nu
immers doen??? Je stemt op een partij en niet op een persoon. Maar als D66
lef zou hebben en visie zou tonen, zou ze het persoonlijke mandaat BINNEN
het huidige systeem kunnen aanspreken. 1200 voorkeursstemmen zijn er 2 meer
dan 1198 bijvoorbeeld. Hoeveel voorkeursstemmen heeft de voorzitter van het
verkiezingsprogramma gekregen om voorzitter van het verkiezingsprogramma te
worden????? Maar hij zit er en zal het verdommme als hij in het
verkeizingsprogramma moet kalken dat zijn stoelpoten maar eens onderuit
moeten. Je eigen visie in de praktijk brengen is moeilijk als je eigen
positie erdoor gevaar loopt, maar het toont wel wat je principes je waard
zijn. In het geval van Scheffer weinig volgens mij.

>huidige systeem is er een democratische basis voor vormen van
>fractiediscipline.
Remko: mooie woorden jammer dat ze zo hol als lucht zijn.