Reportage Milli Gorus bij Netwerk

Jan Slingerland jsling at WORLDONLINE.NL
Tue Jun 6 01:04:53 CEST 2000

Hallo allemaal,

 Vanavond 5 juni was er een reportage in het programma Netwerk over de islamitisch georienteerde Turkse beweging Milli Gorus. Deze had een massa-bijeenkomst in West-Europa georganiseerd waarop o.a. de voormalige Turkse premier Erbakan optrad. De toon van de reportage was verontrusting opwekkend. Milli Gorus werd neergezet als een anti-Westerse beweging die integratie zou ontmoedigen, extreem van karakter zijn en strenge geheimhouding hanteren.
 Hoewel dit allemaal ongetwijfeld voor een deel waar is, vindt ik het beeld toch om verschillende redenen ongenuanceerd. De makers van de reportage schijnen niet te beseffen hoe gepolitiseerd de verhoudingen in Turkije zijn. Erbakan werd bijv. onder druk van het leger uit zijn functie verwijderd, de officiele staatsideologie, het kemalisme wordt in Turkije met paplepel ingegoten,  Extreem-rechts gedachtengoed, belichaamd in de Grijze Wolven wordt getolereerd en naar mijn idee zelfs bevorderd. Ik weet niet wat gevaarlijker is: de islam in de politiek of agressief en gefundeerd rechts-extremisme aan de macht.