[Octrooi op biotech?]

F. van der Schans fvanderschans at GELDERLAND.NL
Mon Jun 5 22:25:11 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Robert,

Als het over biotechnologie gaat dat lijkt het soms net alsof de wereld tot
1980 helemaal stil heeft gestaan. Ook klassieke genetica maakt gebruik van
technieken om de samenstelling van het genetisch materiaal in een organisme
te beinvloeden. Kijk maar om je heen en je kunt zien dat er een groot
verschil is tussen een pekinees en een deense dog. Dit soort 'misbaksels'
zijn mogelijk gebleken zonder dat er ooit een maatschappelijke discussie
heeft plaatsgevonden.

Jaren terug heb ik in Amerika enkele maanden bij een varkensfokkerij
organisatie gewerkt. Dit bedrijf had uit een heel grote populatie dieren de
meest vruchtbare zeugen geselecteerd waarna een subpopulatie ontstond die
circa 20% vruchtbaarder was dan de uitgangspopulatie. Het bedrijf wist dit
genetisch materiaal zodanig te gebruiken dat het voor hen helemaal niet
nodig was om een octrooi te hebben op deze subpopulatie. Slechts gekruiste
dieren werden verkocht en de 'fokzuivere' populatie hield het bedrijf zelf.

Nu weet ik dat middels biotechnologie soortgrenzen kunnen worden
overschreden en genen van planten en dieren kunnen worden uitgewisseld.
Hier zijn risico's aan verbonden maar in essentie zijn de huidige
technieken en de octrooien op de resultaten van deze technieken weinig
verschillend tot hetgeen de afgelopen decennia / eeuwen is gebeurd. De
beantwoording van Bert Bakker vind ik dan ook erg genuanceerd en geeft
mijns inziens een D66-standpunt waar ik goed mee kan leven.

Frits van der Schans
PS Gelderland