Auteursrecht: vechten met de draak

Chido Houbraken C.Houbraken at HILVERSUM.NL
Fri Jul 28 11:16:02 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein schreef:

>Juist voor die kleine, opkomende, talentvolle nieuwe
>muziekmakers-generatie was/is napster een nuttige, bijna noodzakelijk
>weg naar het grotere publiek. Die weg is hen uit handen geslagen door de
>grootmachten die geen concurrentie dulden.

Vanmorgen las ik in de Metro een klein berichtje over muziekartiesten die
steeds vaker verspreiding in eigen beheer via internet als dreigement
gebruiken bij onderhandelingen met platenmaatschappijen. Het werd mij toen
duidelijk (ja, ik ben wat traag) dat het inderdaad helemaal niet over gratis
kopieren via internet gaat, maar om het feit dat de grote maatschappijen
zichzelf zien verworden tot niet meer dan veredelde studio-verhuurders, omdat
hun distributienetwerk en PR-machine achterhaald zijn.

M.i. doet de 'muziekmaffia' nu niets anders dan tijd winnen. Tijd winnen om
als de razende bliksem hun core-business om te bouwen tot gereguleerde (en
vermoedelijk monopolistische) Napster- en Gnutella-achtige activiteiten. En
als ze dat niet doen, dan gaan ze vanzelf ten onder.

Met vriendelijke groet,

Chido Houbraken
C.Houbraken at Hilversum.nl

Aan dit bericht kunnen geen rechten ontleend worden.
Dit bericht wordt beschouwd als persoonlijke correspondentie en dient als
zodanig behandeld te worden.