Logo D66: wel of niet ?

Marc-Jan Ahne mjahne at HOME.NL
Thu Jul 27 00:21:51 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Cees de Groot schreef:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> En ik ben bijna in staat om elke dag een kaarsje in de kerk aan te steken
> en te bidden dat de Europese overheden een ietsiepietsie meer weerstand
> aan de industrielobby bieden.

> End-to-end encryptie is ook een utopie. Tegenover het computerscherm waar
> het boek op vertoond wordt zet ik een camera, een OCR programma, en het
> boek is weer terug.

Dat is een mogelijkheid maar vooralsnog zeer bewerkelijk en omslachtig,
maar u hebt gelijk met deze methode kunt u welke encriptie dan ook
omzeilen.

> Nee, de oplossing moet echt gezien worden in het afschaffen van
> auteursrechten, het teruggaan naar af: waarom zijn de auteursrechten ook
> al weer ingevoerd? Bij mijn weten /niet/ om auteurs (of muziekmafia)
> geld te laten verdienen, maar zodat bepaalde werken die anders niet
> gemaakt zouden worden wel ter beschikking kwamen. Dus om te zorgen dat
> er voor het publiek een bepaald breed aanbod zou ontstaan, niet primair
> om auteurs te belonen. Beloning was het middel, een breed aanbod het doel.

U kletst maar als u daarin wilt volharden dan mag u uitleggen hoe het
auteursrecht een breed aanbod garrandeert. U verward het auteursrecht
volgens mij met de vaste boekprijzen daar wordt een dergelijke redenering
gehanteerd.

> [...]
> tenzij tot drakonische maatregelen (DVD, etcetera) wordt overgegaan.
>
> Kortom: het middel is niet meer geldig, het middel is niet toepasbaar,
> dus het middel is niet wenselijk. Laten we in vredesnaam copyrights
> afzwakken (eerst maar eens terug naar, zeg, vijf jaar bescherming) en
> met zijn allen gaan nadenken over alle interessante nieuwe mogelijkheden
> om geld te verdienen met andere zaken als alle informatie en dergelijke
> "public domain" is. In de tientallen eeuwen voor het auteursrecht is er
> ook genoeg gepubliceerd, dus zoo erg kan het niet zijn.

Maar het terugbrengen naar vijf jaar is geen oplossing voor het probleem,
de discussie ging juist over wel of geen auteursrechten. Een periode van
vijf jaar zal voor auteurs van boeken vaak ruim voldoende zijn, voor
sommige informatieve boeken zal een termijn van enkele maanden tot een
jaar zelfs voldoende zijn. Wat Remko stelde was dat je je van die
auteursrechten niets zou moeten aantrekken en gewoon moet kopiëren, met
vijf jaar wachten neemt hij denk ik geen genoegen.

> Spartelingen van een ten dode opgeschreven industrie. Waarschijnlijk zie
> je een hoop paralellen als je over de nadagen van postkoets, trekschuit
> en zeilschip gaat lezen :-)

Dat zou best kunnen maar daar ging het wel om iets anders, hier maken
mensen een produkt, dat produkt blijft gewoon bestaan maar waar ze er in
het verleden voor betaald werden gebeurd dat opeens niet meer. Het komt op
hetzelfde neer dat u op de trein naar Maastricht stapt zonder kaartje met
als argument die trein rijdt och wel of ik nu mee ga of niet en ik
veroorzaak geen extra kosten. U moet dan niet vreemd opkijken dat er na
een jaar geen treinen meer rijden wanneer iedereen die redenering volgt.
Uw redenering (en die van anderen) volgend zouden anderen dit goedkoper
overnemen (of zelfs op vrijwillige basis), ik denk niet dat er veel
automobilisten zouden zijn die u gratis of tegen een geringe vergoeding
weg gaan brengen, en zo zal het ook met goede auteursrechtelijk beschermde
produkten gaan. Overigens ben ik me u van mening dat er het nodige zal
moeten veranderen op het gebied van copyright en auteursrecht om een en
ander aan de tijd aan te passen maar mensen die investeren zullen altijd
iets terug willen zien.

Marc-Jan Ahne