Logo D66: wel of niet ?

Marc-Jan Ahne mjahne at HOME.NL
Tue Jul 25 14:22:27 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein van Meeteren schreef:

>In het geval van een muziekstuk mag het. een kopie maken van een Cd en die
>schenken aan een vriend is wetmatig. Ik heb even geen tijd om de auteurswet
>1912 erop na te slaan, maar ik meen met gropte zxekerheid te mogen zeggen
>dat een enkele kopie maken van een schriftelijk werk en dat schenken aan
>een enkele derde niet wederrechtelijk is. Het criterium blijft openbaring
>of (verdere) verspreiding. Maar ik hou wb dit laatste nog een slagje om den
>arm.

De auteurswet uit 1912 is hier vrij duidelijk in:
Artikel 5, lid 2:
Als inbreuk op het auteursrecht op het gansche werk wordt beschouwd het
verveelvoudigen of openbaar maken van eenig daarin opgenomen afzonderlijk
werk, waarop auteursrecht bestaat, door een ander dan den maker daarvan of
diens rechtverkrijgenden.

Als uitzondering hierop wordt gesteld dat wanneer het verveelvoudigen gebeurd
voor eigen oefening of voor eigen gebruik dit in beperkte mate is toegestaan.
Ook voor de CD die Hein noemt geldt dit, je mag voor eigen gebruik een kopie
maken (bijvoorbeeld om de CD thuis en in de auto te kunnen draaien). Echter
het schenken aan een vriend gaat hier niet op.

Marc-Jan Ahne

Auteurswet op: www.wetten.nu