Logo D66: wel of niet ?

H. van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Tue Jul 25 13:59:35 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 13:38 25-07-2000 Tuesday, Mark Koek wrote:

>Jawel, maar ik mag geen kopie maken van mijn exemplaar en hem dat geven.

In het geval van een muziekstuk mag het. een kopie maken van een Cd en die
schenken aan een vriend is wetmatig. Ik heb even geen tijd om de auteurswet
1912 erop na te slaan, maar ik meen met gropte zxekerheid te mogen zeggen
dat een enkele kopie maken van een schriftelijk werk en dat schenken aan
een enkele derde niet wederrechtelijk is. Het criterium blijft openbaring
of (verdere) verspreiding. Maar ik hou wb dit laatste nog een slagje om den
arm.

>Klopt, daar was ik nog niet eens over begonnen :-) Auteurs zijn i.h.a.
>niet de houders van het auteursrecht. Dat berust bij de "middle men", de
>uitgeverijen, platenmaatschappijen, etc.; precies die organisaties die
>door het net overbodig worden in hun huidige vorm.

Of juist sterk bedreigd worden door dat net. Misschien bedoel je dat:
doordat we allen onze eigen CD's kunnen branden, vrijelijk en particulier
mp3-'s kunnen uitwisselen enz. verliezen de platensmaatschappijen hun
monopolie-positie op de verspreiding en exploitatie (waar ze bijvoorbeeld
de hoge CD-prijs nog steeds op kunnen baseren). Het overgedragen copyright
is hun enige juridische wapen.

> beschermen.
>
>Maar dat is niet helemaal juist. Het doel van het auteursrecht was ooit
>om de verspreiding van kennis en kunde te bevorderen, niet om auteurs
>van een inkomen te voorzien - dat was slechts een middel.

Ook dát is niet helemaal juist, maar ik begrijp wat je bedoelt: de verdere
verspreiding kon alleen ggoed geregeld worden als de auteur of diens
rechtsverkrijger beschermd werd. Dus zowel bevordering van verdere
verspreiding áls bescherming van de auteur stonden centraal.

Vr Gr HvM

Hein  van Meeteren
 Amsterdam
heinwvm at palm.a2000.nl