Logo D66: wel of niet ?

Mark Koek mark at KOEK.NET
Tue Jul 25 13:38:06 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

"H. van Meeteren" schreef o.m.:

> dat mag zelfs binnen het huidige regime, je mag hem zelfs het boek hewoon
> uitlenen. Het auteurecht richt zich op openbaring en verspreiding.

Jawel, maar ik mag geen kopie maken van mijn exemplaar en hem dat geven.

> Hier raak je een belangrijk, tot nu toe onbesproken punt. Namelijk de
> *overdracht*  van rechten.

Klopt, daar was ik nog niet eens over begonnen :-) Auteurs zijn i.h.a.
niet de houders van het auteursrecht. Dat berust bij de "middle men", de
uitgeverijen, platenmaatschappijen, etc.; precies die organisaties die
door het net overbodig worden in hun huidige vorm.

[...]
> Hier wordt niet meer de auteur beschermd, maar
> slechts het economisch belang van de sterkste, i.c. de uitgever. Het
> auteursrecht veroorzakt aldus het tegendeel van wat het beoogt te beschermen.

Maar dat is niet helemaal juist. Het doel van het auteursrecht was ooit
om de verspreiding van kennis en kunde te bevorderen, niet om auteurs
van een inkomen te voorzien - dat was slechts een middel.

Omdat destijds de verspreiding van kennis en kunde grote investeringen
vergde was dat ook een geeigend middel. Inmiddels is dat voor een groot
deel achterhaald en wordt de mythe verspreid dat auteursrechten een doel
in zichzelf hebben. Maar dat is niet zo.

Groeten,

Mark Koek