Logo D66: wel of niet ?

H. van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Tue Jul 25 13:15:10 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 12:59 25-07-2000 Tuesday, Mark Koek wrote:

>Waarom mag ik de buurman geen kopietje van de Aanslag geven?

dat mag zelfs binnen het huidige regime, je mag hem zelfs het boek hewoon
uitlenen. Het auteurecht richt zich op openbaring en verspreiding.

>Of iemand in, laten we zeggen, Mongolie? Het zo wijd mogelijk verspreiden
>van een dergelijke tekst lijkt me een hoger doel dan de portemonnee van de
>auteursrechthouder (de uitgever dus).

Hier raak je een belangrijk, tot nu toe onbesproken punt. Namelijk de
*overdracht*  van rechten. In de Scientology zaak bleek de auteur, Ron L.
Hubbard, zijn rechten overgedragen te hebben aan een ondoorzichtig
netwerkje van stichtingen en uitgeverijtjes. Natuurlijk heeft de auteur het
recht van overdracht, maar het gaat wel ver die overdracht zodanig te doen
dat de oorspronkelijke auteur feitelijk uit het gezicht verdwenen is.
Hetzelfde geldt en gold voor de vrijwel gedwongen overdracht van rechten
van journalsiten aan hun uitgever (het medium). Enkele journalisten, met
name free lancers, zagen enige tijd geleden hun artikelen terugkomen op
cd-rom en soms op internet, zonder daar toestemming voor te hebben
verleend. De uitgeverijen claimden dat recht te hebben op grond van
overdracht van rechten. Hier wordt niet meer de auteur beschermd, maar
slechts het economisch belang van de sterkste, i.c. de uitgever. Het
auteursrecht veroorzakt aldus het tegendeel van wat het beoogt te beschermen.

Hein  van Meeteren
 Amsterdam
heinwvm at palm.a2000.nl