Logo D66: wel of niet ? - opnieuw

Marc-Jan Ahne mjahne at HOME.NL
Mon Jul 24 23:42:49 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Remko de Knikker schreef:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> OK, over de formaliteiten dan:
> Geldt dit ook voor een vereniging, ik bedoel dat de leden die de vereniging
> vormen/zijn altijd 'gemeenschappelijke' toestemming moeten hebben? Dus als
> ik denk: kom laat ik eens bij de moskee naar binnen stappen om te kijken wat
> hun wensen en ideeen zijn, doe ik dat op eigen titel, tenzij het
> hoofdbestuur mij fiat geeft namens ons allen/mede namens mij te spreken?
> Interessant, geen wonder dat zo'n partij-organisatie doodbloedt.

Je doet dat op dat moment op persoonlijke titel. Natuurlijk kun je
aangeven dat je lid bent van D66 (als dat zo is) en vertellen wat je wilt
doen met de wensen en ideeen. Wanneer je echter in een vertegenwoordigend
orgaan (fractie, bestuur etc.) zit zul je duidelijk namens de partij komen
tenzij je aangeeft op persoonlijke titel ergens te zijn. Je moet eens
uitleggen waarom de partij-organisatie doodbloedt, omdat het niet
gebruikelijk is dat iedereen die lid is van de partij namens die partij
spreekt? Dacht u dat dat bij enige vereniging anders was (spreekt een lid
van de FNV namens de FNV? en een ANWB lid namens de ANWB?). Het zou voor
de mensen in die moskee ook niet echt geloofwaardig overkomen wanneer zeg
vijf leden om beurten namens D66 komen vragen naar de wensen en ideeen
lijkt me.

Vriendelijke groet,

Marc-Jan Ahne