Over de feiten van Fluks

Mon Jul 24 21:36:21 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 22:32 23-07-2000, Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:
>REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Enige feiten:
>
> 1. Op dit moment heeft de D66 lijst nog maar 135 leden. Het ledenbestand
>    holt achteruit.

Het klopt dat het aantal abonnees momenteel afneemt. De vraag
is hoe dit komt. Van een deel van de afhakers weten we het
waarom; men geeft aan dat men op vakantie gaat. Anderen haken
misschien wel af omdat ze het voortdurende gejok van Hein van
Meeteren - nu bijvoorbeeld weer over de Scientology-kwestie -
meer dan zat zijn; wie zal het zeggen?

> 2. Maak ik laatselijk een grap over het verplaatsen van de M&M-oorlog
>    naar de Groen-Links lijst, blijkt de M&M-oorlog vandaag inderdaad
>    naar die lijst te zijn overgeslagen. Een mens houdt het niet voor
>    mogelijk.

Dat de M&M-oorlog naar de GroenLinks-lijst is overgeslagen
maakt Fluks niet aannemelijk. Laten we eens aannemen dat hij
gelijk heeft, en laten we voorts aannemen dat dit overslaan
mijn schuld is. Dat ik de D66-lijst opblaas volgt daar dan
echter nog niet uit.
Hoogstens zou men in dat geval kunnen beweren dat ik de
*GroenLinks-lijst* aan het opblazen ben. Het is dan echter
aan de lijstbeheerder van GroenLinks om dat te beoordelen en
om maatregelen te treffen; niet aan de D66-lijst.

> 3. Vandaag schreef Erik van den Muijzenberg <muijz at dds.nl> op de Groen-
>    Linkslijst (zie:
>http://listserv.surfnet.nl/SCRIPTS/WA.EXE?A2=ind0007&L=groen-links&D=0&P=19
>247 )
>    >D66 werd opgericht om het politieke bestel op te blazen.
>    >De gekozen burgemeester is daar een onderdeel van, en
>    >ik meen dat het districtenstelsel een ander onderdeel
>    >was. Verherbouw van ons politieke stelsel, dat was de
>    >raison d'etre van D66.
>    >In die zin heeft D66 in dertig jaar niets bereikt.

Dat heb ik inderdaad geschreven. Op de GroenLinks-lijst. In
reactie op bijdragen van Ramon Barends aldaar.
Volgt hier nu uit dat ik de D66-lijst aan het opblazen ben?
Het is kritiek op D66, dat is waar. Is kritiek verboden?

> Gezien de minachting van de Heer Muijzenberg voor de partij waarvan hij
> bezig is de discussielijst op te blazen, lijkt het me nu toch echt wel
> eens tijd worden voor een filtertje voor deze meneer.

Waaruit blijkt die minachting eigenlijk? Uit de feiten van
meneer Fluks? De onderbouwing lijkt mij wat dunnetjes.

> We moeten gewoon met elkaar constateren dat meneer van den Muijzenberg
> niet als discussiant op deze lijst thuishoort.

Vooral het woordje 'gewoon' in deze zin fascineert mij.

De inhoudelijke reactie van Marc-Alexander Fluks op mijn
bijdrage 'terug naar de betuwelijn' zie ik met belang-
stelling tegemoet.

Erik vdMb

   E.P. van den Muijzenberg / Amsterdam / http://www.ernst.vuurwerk.nl