Logo D66: wel of niet ?

Marc-Jan Ahne mjahne at HOME.NL
Mon Jul 24 15:40:40 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>een
>
>Hoe wil je precies vastleggen dat wet en regelgeving niet gebruikt
>zal worden voor het handhaven/vastleggen van de feitelijke mono-
>polies op het gebied van nieuws en media?
>
>Een voorbeeld: Er is nu een zaak bezig in Amerika waar het
>de bedoeling is verspreiding van (technische) informatie aan
>banden te leggen omdat deze verspreiding door anderen
>gebruikt *zou* kunnen worden om de codering van digitale
>videoplaten (DVD's) te kraken. (Een DVD is een informatie-
>drager, dus)
>
>Stel dat de mediaindustrie haar zin krijgt.

> [...]

Dat zal lastig worden maar je suggereert hiermee dat deze informatie openbaar
is of dat zou moeten zijn. Je kunt ook stellen dat het hier gaat om
vertrouwelijke bedrijfsinformatie waartoe de branche geen reden ziet om deze
vrij te geven. Je kunt moeilijk van alle bedrijven verwachten dat ze de vitale
informatie gaan vrijgeven die ten grondslag ligt aan hun produkt. De Microsoft
produkten hebben ook een bescherming op de broncode, tot op zekere hoogte
worden zaken vrijgegeven zodat andere softwareontwikkelaars hun produkten
kunnen aanpassen, het overige houdt Microsoft intern.

Ik kan me wel voorstellen dat dat in sommige gevallen kan leiden tot problemen
omdat bepaalde marktpartijen hierdoor een monopolie krijgen (zie weer
Microsoft) maar daar is op een andere wijze wel wat aan te doen.

Marc-Jan