Logo D66: wel of niet ?

Jos Horikx josh at BART.NL
Mon Jul 24 14:39:42 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 10:57 24-7-00 +0200, Marc-Jan Ahne wrote o.a.:

[ over het moraalsysteem en de wet ]

>Misschien dat ik het te somber zie Mark, maar bovenstaande situatie lijkt mij
>niet echt gewenst. Het is wel het gevolg van hetgeen jij voorstaat. Heb je
ook
>een idee hoe in jouw ideale wereld het nog toch nieuwe innovaties kan komen
>als het voor iedereen mogelijk wordt deze commerciëel te gaan uitbuiten?

Je haalt vooral voorbeelden (hier geknipt) aan waar het "vrucht-
gebruik" van rechten, om het zo te zeggen, direct in het spel is.

Er zijn echter nog wel wat andere zaken aan de hand als het over
de (auteurs) wet gaat. Ik noem er maar één hier (maar er zijn er
meer te ontwaren als men naar de maatschappelijke implicaties
kijkt die regulerende wetgeving op het functioneren van een
medium hebben kan): Hoe wil je de "free flow of information"
garanderen als in de wetgeving niet iets staat dat op een gegeven
moment een uitzondering maakt voor "fair use" van informatie?
Of met andere woorden, hoe maak je onderscheid tussen te
bescermen direct en te bestrijden indirect vruchtgebruik? of, met
nog iets andere woorden: Hoe wil je precies vastleggen dat wet-
en regelgeving niet gebruikt zal worden voor het handhaven/
vastleggen van de feitelijke monopolies op het gebied van nieuws
en media?

Het probleem is, dat als je iets gaat regelen, dat je dan op een
moment méér regelt dan de bedoeling is. Het internet is een
*medium* en star vastgelegde rechten die communicatie en
informatie kunnen beperken laten zich makkelijk *mis* bruiken
door mensen die in bepaalde gevallen niet blij zijn met openheid
en transparantie. ( en dat zal in praktijk op de eerste plaats de
media- en communicatie-industrie zijn, maar er zijn meer groepen
die daar niet zo'n trek in hebben. )

Er is bij mijn weten trouwens nog geen maatschappelijke consensus
over of het internet wel als een *markt* beschouwd moet worden
voor van alles en nog wat. Ik zie het zelf nog altijd op de eerste
plaats als een ontmoetingsplaats voor van alles en nog wat. Mijns
inziens mag ook wel eens ergens worden vastgelegd dat mensen elkaar
het recht hebben elkaar te ontmoeten, privee of in het openbaar,
naar keuze, zonder dat ze door derden hinderlijk gevolgd worden.

Met vriendelijke groet,

JH