Logo D66: wel of niet ?

Marc-Jan Ahne mjahne at HOME.NL
Mon Jul 24 00:04:30 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

"H. van Meeteren" schreef:

> [...]
> aangetoonde auteursrecht van scientlogy is daarna door niemand meer
> geschonden. Dat stond ook niet ter discussie tijdens de zaak. Een derde
> zaak die speelde in dit arrest was de aansprakelijkheid van de providers.
> Ook wat betreft dit onderdeel bleek de rechter een midden positie te
> kiezen. De aansprakelijkheid van de provider werd nader beschreven en aan
> grenzen gelegd. Daarover diene men het arrest zelf  te raadplegen. Al met
> al en boeiend arrest, dat als mijlpaal staat in de internet-jurisprudentie,
> maar ook in de toekomst wel weer gemodificeerd gaat worden door nieuwe

Met gewoon bedoelde ik te zeggen dat het niet zozeer ging om het gebruik
van een logo maar dat het on een geding inzake auteursrecht ging.
Overigens een goed voorbeeld van de problemen die kunnen ontstaan wanneer
je wetgeving is toegeschreven naar specifieke communicatiemiddelen. Ik heb
begrepen dat er een advies is geweest waar een en ander algemener gesteld
wordt (ook m.b.t. het recht op vrije meningsuiting en persvrijheid).

> Ik ook, maar het was wel consequent van de rechter. Ik verwacht overigens
> dat deze uitspraal later zal worden aangepast.

Ik denk het ook, hoewel in dit geval misschien meer verwacht kan/moet
worden van de wetgever.

> [...]
> Vergelijk het met gedoogbeleid: hasj roken en in bezit hebben is formeel
> nog steeds strafbaar, maar h=de ewet wordt niet toegepast. dat is gedogen.
> geldt de opiumwet dan nog? Ja en nee. Zo ook op het net: formeel gelden
> allerlei wetten uit de gewone maatschappij op het internet, maar door de
> fluïditeit van de datastroom, door de ongrijpbaarheid van `daders', door
> het internationale karakter et etc zijn die wetten niet of nauwelijks uit
> te voeren. In die zin ben ik het met Remko eens. Maar formeel hebben Erik

Als je de eerste reactie van Remko leest zou je het zo kunnen zien. Erik
geeft in zijn reactie aan dat de normale wetgeving ook op internet geldt.
De reactie die hier op komt van Jos Horixks gaat verder in op de uitleg
van Erik (ookal raakt zijn reactie kant nog wal) en op dat moment krijg ik
het idee dat we praten over het al dan niet toepasbaar zijn van normale
wetten op internet. Ik zie je punt ook wel, natuurlijk kennen we in
Nederland op veel terreinen hetzelfde probleem, met het drugsbeleid heeft
het gedogen echter een formeel karakter gekregen. Wanneer de overheid
aangeeft dat ze een wet niet zal handhaven leidt dat onmiddelijk tot een
praktijk waarin die wet ook niet meer te handhaven valt (wil je dat alsnog
doen, bijvoorbeeld bij het roken van hasj dan zal een beetje rechter al
gauw aan willekeur en gelijkheidsbeginsel gaan denken). Gedogen is ook een
vorm van wet-geven.

> Dat klopt. Maar als Kleyne mp3-bstanden van Napster download, dan mag hij,
> gezien de waarschuwing op de titelpagina van Napster, ervan uit gaan dat de
> bestanden vrij van rechten zijn en legaal. Uiteindelijk is een relatie
> tusssen hém en een andere Napster gebruiken. Napster biedt slechts een
> lijntje, de aansprakelijkheid ligt bij de twee individuele "uitwisselaars".

Napster geeft volgens mij geen aanleiding te denken dat het gaat om legale
bestanden. Ze geeft het doel aan (uitwisselen van muziek tussen bands en
muziekliefhebbers) en geeft aan dat de gebruikers bepalen welke muziek ze
aanbieden. Tevens geeft ze aan niet aansprakelijk te zijn voor schending
van rechten. Hiermee geeft Napster aan wat haar voorwaarden zijn maar door
tevens aan te geven dat de bestanden niet door Napster gecontroleerd zijn
wordt aangegeven dat er illigaal materiaal bij kan zitten. Ik kan nergens
een zinsnede vinden waardoor ik het idee krijg dat het hier gaat om een
programma voor slechts legale muziek (maar misschien ben ik
bevooroordeeld)

> Dan ben ik erg nieuwgierig naar jouw ideeén over het gedoogbeleid inzake
> drugsgebruik. Of inzake ligplaatsen van woonschepen/arken in Amsterdam.
> Enzovoorts.

Over het gedoogbeleid inzake drugs heb ik al aangegeven dat het bewust
gedogen en dat in regelgeving vastleggen een vorm van
regelgeving/wetgeving is. Een dergelijke houding brengt voor burgers
bepaalde rechten met zich mee, ik denk dan ook dat het niet mogelijk is om
nu in Nederland iemand veroordeelt te krijgen voor het gebruik van hasj.
Voor wat betreft de woonschepen/arken ken ik natuurlijk de discussie die
hierover eerder is gevoerd, ook hier bleek (maar Hein je zit zelf beter in
het onderwerp, so correct me if I'm wrong) dat de gemeente Amsterdam door
arken jarenlang te gedogen een precedent had geschapen, het is dan
juridisch erg moeilijk om die rechten die aan arkbezitters zijn toegekend
(door niet in te grijpen) opeens weer af te nemen. Het is natuurlijk wel
mogelijk om aan te geven dat je als overheid vindt dat het gedogen nu
afgelopen moet zijn en dat je de huidige 'rechten' respecteerd maar het
voor nieuwkomers niet meer mogelijk maakt. Hier was echter de situatie wel
iets anders doordat het gedogen voortkwam uit het niet ingrijpen terwijl
dit bij drugs een formele beleidslijn is (wellicht ook in Amsterdam maar
dat weet ik niet).

Het probleem met Internet is dat het op dit moment erg moeilijk is om te
vervolgen of in te grijpen. Zoals Hein terecht stelt is het internationale
karakter, de ongrijpbaarheid van daders etc. een belangrijk nadeel om te
kunnen ingrijpen. Echter er is geen formele beleidslijn waarin men stelt
dat dergelijke praktijken worden gedoogd, sterker nog er zijn allerlei
acties gaande waarmee men wil bereiken dat dit probleem wordt
teruggedrongen. Je kunt het vergelijken met de maximumsnelheid, toen men
nog geen radarapparatuur had waren overtredingen moeilijk te controleren
en dus overtreders nauwelijks aan te pakken. Dit betekende niet dat men
gedoogde of dat de wet niet gold.

> Het wetboek van strafvordering heeft grote invloed op de handhaving van het
> strafrecht. Het boek geeft aan welke dwangmiddelen mogen worden ingezet. In
> die zin heeft een wet wel degelijk invloed op de handhaving.

Klopt, het heeft echter maar beperkte invloed op het succes van de
handhaving. Het wetboek van strafvordering geeft politie/justitie allerlei
mogelijkheden om hardrijders aan te pakken maar dat betekend niet dat alle
hardrijders gepakt zullen worden. Daarmee blijft het dus mogelijk om te
hard te rijden wat niet betekend dat het niet strafbaar is.

> [...]

> En nu ik dit lees: ook ik ben er een beetje moe van geworden... Reden dat
> ik me liever unsubscribe. Ook ik hou van pittige interactie, maar op basis
> van correcte gegevens (voor zover mogelijk) en een aantal basisnoties van
> fairness. Ik zei al: wat elders is gepasseerd (db.nl) moet dáár worden
> uitgestreden, niet hier. Dat was één van de belangrijkste redenen waarom ik
> mezelf van deze lijst afschreef. Voorfs omdat ik op missie naar centraal
> Azië ga voor de EU, en me gewoon heel goed moet voorbereiden en geen tijd
> heb voor timeconsuming oorlogjes op het net.

Hein, ik hoop je na je missie vol energie terug te zien op deze lijst.

Vriendelijke groet,

Marc-Jan Ahne