PNYX: ICT in de samenleving, was: terug naar de betuwelijn

H. van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Sun Jul 23 15:27:27 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 15:04 23-07-2000 Sunday, Arie Dirkzwager wrote:

> is hoe

> in zo'n

U schetst hier een meer algemeen democratisch dilemma. Deze discussie gaat
terug tot de 19e eeuw, naar de discussie over wel of niet census-kiesrecht.
De census-voorstanders zeiden: men moet een zekere mate van kennis hebben
om te kunnen stemmen. Voostanders van het algemeen stemrecht zeiden:
iedereen moet kunnen stemmen, en dat is en principieel recht van élke
burger. Zo hebben we het algemeen kiesrecht ingevoerd, met als resultaat
dat heel slecht geïnformeerde én heel goed geïnformeerde kiezers precies
hetzelfde recht genieten: het stemrecht.

>  >>Zo'n referendum zou moeten leiden tot meer draagvlak onder

Uw opponent (wie is dat?) bedoelde waarschijnlijk: met ICT als
*instrument*  is het kiesrecht, ook als dat gekoppeld wordt aan referenda,
makkelijker uit te voeren.

De computer, of de ICT, zijn nooit oplossingen *an sich*, maar altijd
instrumenteel aan werkeljjke oplossingen. ICT is een hulpmiddel, niet meer
dan dat.

Zou dat zo zijn? Misschien is ICT gewoon een goed instrument om bepaalde
democratische processen wat sneller en gestroomlijnder te laten verlopen.
Daar kan toch niets op tegen zijn?  Overigens is techniek waardenneutraal.
Ook dictaturen maken gebruik van ICT (zie Singapore).

Omdat de verdeling van middelen pas komt *nadat*  je de meer principiële
discussie hebt gevoerd. Alles op zijn tijd. Je kan niet elke principiéle
discussie terugvoeren op de centenkwestie. Dat smoort de goede uitwisseling.

Inderdaad. Maar...

De Tweede kamerleden hebben daar nu eenmaal behoefte aan...

> Kamerleden (en

Ambtenaren doen dit werk al jaren zo. Uren en uren ambtelijke arbeidtsijd
gaan zitten in de beantwoording van vragen van kamerleden die het spoor een
beetje bijster zijn. In die zin *zijn*  ambtenaren al informatiemakelaar
geworden.

Klopt. ook het door u genoemde Rathenau-instituut heeft daarvoor gepleit.
En ook Prof. Frissen (KUB?) zit op dit spoor.

(stuk over Bullinga geknipt, is er niet bij)

Onjuiste indruk. Informatiemakelaars vormen een nieuwe intermediaire
beroepsgroep. Iets anders dan journalisten, aangezien de informatiemakelaar
(IM) in opdracht werkt, client-gestuurd is. Journalisten werken anders: zij
werken nauwelijks interactief (is inderdaad aan het veranderen) en
nauwelijks client-gestuurd.

Dus ook client-gestuurd. Een intermediair tussen een informatie-zeoekende
client en bronnen van informatie.

Ook een oude discussie: die van de waardenneutrale wetenschapper of de
onpartijdige journalist. In die zin niets nieuws onder de zon. Wanneer er
echter meerdere IM's te raadplegen zijn, zoals je meerdere kranten leest,
dan kan het zijn dat het beeld dat opgeroepen wordt redelijk evenwichtig is.

Dat moeten we dan inderdaad overlaten aan de professionaliteit van de IM.
Overigens moet die zijn werk natuurlijk altijd verifieerbaar houden,
controleerbaar. Het zou gevaarlijk zijn om zich kritiekloos aan zio iemand
over te geven. Vroeger luisterde een deel van de bevoliing  kritiekloos
naar GBJ (IM avant la lettre...), dat vond ik nooit zo'n goede houding.

Leg uit.... (hoe weet ik hoe betrouwbaar informatie is?)

En moet dus te controleren blijven.

Nee. Dat is geenzins de bedoeling.  Daarom mijn ietwat
`formalistische'  approach. Ik wil wel dat de IM's controleerbaar en
aanspreekbar (ter verantwoording roepbaar) blijven.

Welke uitweg is er dan? De infostress die u noemde is niet meer terug te
draaien, neemt alleen maar toe. En een kleine elite van goed geïnformeerden
die besluiten nemen  is in strijd met de democratie. Geeft u eens een
oplossingsrichting aan?

(  ----  )

Gebeurt nu ook al. De gemiddelde Telegraaf lezer weet precies waarop
hij/zij moet stemmen....:-))
Daarom moet de IM omgeven worden door waarborgen van onpartijdigheid en
professionaliteit.

In hoeverre gebeurt dit nu al niet? U noemt de bezwaren tegen de huidige
journalistiek. Hoe wilt u dit probleem dán oplossen? Mét behoud van de
democratie?

Dat wordt voor de gemiddelde burger te ongrijpbaar, en die gaat dan zoeken
naar `makkelijke' antwoorden. Wordt manipuleerbaar en is overgeleverd aan
toevals-treffers. Lijkt me een heilloze weg.

Nee. Een IM lijkt in eerste instantie op een journalist, maar is het
absoluut niet. Een journalist `zendt', meestal eenzijdig, en laat zich niet
teveel sturen door vragen van lezers/kijkers/luisteraars. Een IM heeft de
specifieke taak zich te laten sturen door vragen en informatiebehoeften.
Een  groot verschil.

Inderdaad, idealiter gezien. Zoals de Trias Politica het eigenlijk reeds
beloofde.

> verstand van

Een op het eerste gezicht democratie-vijandige reactie. Mensen `die er geen
verstand van hebben' zouden geen invloed meer mogen uitoefenen. Principieel
onjuist. Mensen `die er geen verstand van hebben' worden nu juist door IM's
geïnformeerd, en behouden daarmee hun democratsche invloed op het
(lands)bestuur.

`verstand van hebben' mag nooit een criterium voor wel/niet stemmen worden.
Dat is teruggaan naar het censuskiesrecht. Kiezers hebben * belang*  bij
stemmen, verstand of niet.

Op zichzelf is dit een technisch oplosbaar probleem. Een stem moet
inderdaad betrouwbaar zijn, eenmalig uitgebracht worden, en liefst
zelfstandig genomen worden. Dat laatste weten we ook niet van de stemmen
binnen het huidige systeem.

We staan dus als democratie voor een giga uitdaging: infostress bestrijden,
iedereen zo veel mogelijk laten participeren, democratie behouden (ik zeg
zelfs: liefst directer maken, maar dat staat ter discussie) enz. Mijns
inziens kan ICT een goed instrumentarium bieden aan gerichte oplossingen,
mits we daar politiek voor kiezen.

Vriendelijke groeten,

Hein  van Meeteren
 Amsterdam