Logo D66: wel of niet ?

Marc-Jan Ahne mjahne at HOME.NL
Sun Jul 23 12:48:48 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Remko de Knikker schreef:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Beste Erik,
>
> (misschien is het onze toon die jou verhindert enig gelijk van een ander te
> erkennen)
>
> Natuurlijk heb  je gelijk dat een rechter ihk van Scientology een uitspraak
> heeft gedaan waarbij het verboden werd een logo van hen te plaatsen.

Die uitspraak was wel iets vergaander dan het plaatsen van een logo op een
site, het ging eigenlijk gewoon om het schenden van het auteursrecht. Voor
een deel vond ik dat terecht voor zover het gaat om het plaatsen van
integrale teksten of citaten, waar ik zelf meer moeite mee had was het
plaatsen van een link, ik vond het erg ver gaan om een link naar de tekst
te zien als inbreuk op het auteursrecht.

> 1. Maar waarom heb je r zo'n moeite mee te erkennen, wat gewoon realiteit
> is: nl. surf naar www.napster.com > subscribe, download hun software, en
> download vervolgens allerlei muziek....

Je snapt het geloof ik niet helemaal Remko, niemand ontkent hier dat je
met behulp van de software van Napster onbeperkt auteursrechten kunt
schenden. Het gaat er in dit geval ook niet om of Erik of wie dan ook
ontkent dat je m.b.v. napstersoftware muziek kunt downloaden. Het gaat er
om of dit mag, het antwoord daarop is is heel eenvoudig en heel duidelijk
DIT MAG NIET. Hiervoor gelden een aantal eenvoudige wetten die het
kopiëren van auteursrechtelijk beschermde werken verbiedt. Dat het wel kan
(en meestal onbestraft) is dus niet een indicatie voor het al dan niet
mogen. Ik kan door rood rijden, te hard rijden, dronken rijden etc. etc.
in veel gevallen zal ik zelfs niet bestraft worden maar dat betekend niet
dat het mag.

> 2. Wie houdt Kleyne (?) tegen om een andere pagina te openen, onder .be of
> zelfs een andere pagina onder een nepnaam bij .nl en die link of het lgo er
> weer te plaatsen.

Er zullen maar weinig mensen zijn die hem tegenhouden, net zoals er
weinigen zullen zijn die mij tegenhouden om de software van mijn buurman
te kopiëren. Wat hem zou kunnen tegenhouden is een stukje moreel besef,
laten we het fatsoen noemen. Let wel Remko, het ging in de discussie over
het al dan niet mogen van dingen. Een verbod op zaken wordt meestal door
een wet geregeld, wanneer een wet zegt dat iets niet mag, dan mag het
niet. Een wet heeft geen enkele invloed op het kunnen uitvoeren van een
bepaalde handeling, sterker nog als een wet at zou kunnen dan hadden we
geen handhavers nodig in dit land.

> 3. Je hebt gelijk dat een handhavingsprobleem geen onderdeel van een wet is.
> Dat was niemands bewering: het is wel deel van de virtuele realiteit en de
> door jou aangehaalde RL. Dat was de bewering waar deze discussie mee begon:
> so what, dat het niet mag... (je mag wel een andere discussie proberen te
> voeren, maar dat is dan weer een ander gelijk/ongelijk).

In mijn herinnering ging de discussie over het al dan niet mogen plaatsen
van een logo op een prive site. Hierover werd gezegd dat dit niet mag
zonder toestemming van de betreffende organisatie. Daarop werd gesteld dat
op Internet andere wetten gelden en dat is pertinent onjuist. De zaken die
u vervolgens noemde om te ondersteunen dat er andere wetten zouden zijn op
het Internet waren slecht voorbeelden van de mogelijkheden om je niet aan
die wetten te houden, iets wat door Erik terecht een handhavingsprobleem
genoemd werd. Dat is geen andere discussie, dat is ingaan op uw onjuiste
argumentatie.

Hier ben ik het mee eens!

Vriendelijke groet,

Marc-Jan Ahne