21 juli: Nationale Feestdag (B)

Ramon Barends (D66) r_barendsd66 at HOTMAIL.COM
Sat Jul 22 14:50:19 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Remko:
>Remko: De koning is net als ieder andere enkeling/individu die in de
>eenheid
>gelooft (voor wat het waard is), gewoon iemand die er in gelooft. Hoe zie
>je
>dat voor je? De belichaming van iets abstracts, je interpreteert. Voor
>evenveel mensen die er niet in geloven, belichaamt ie helemaal niets. Het
>is
>eigen interpretatie/projectie/geloof...

Ja, en daarom was het ook mijn mening...

Remko:
>interessante redenatie:
>1. ik ben voor eenheid
>2. (vanuit die eenheid) moeten we bevoegdheden naar beneden
>delegeren/decentraliseren naar de regio
>3. dus ben ik voor eenheid
>???????????????????????????
>??????????????????????????

Door die verscheidenheid maar toch bijelkaar blijven: daar draait het ook om
in de EU. Belgie is wat dat betreft een voorbeeld.

>KNAPpe jongen ben jij, Ramon...

Dank je :)

>Heb je ook echte voordelen van een eenheid.
>Volgens mij bespaar je een heleboel geld, als je niet alles in twee talen
>hoeft te doen, als je meer eenheid/identiteit hebt is onderlinge samenhang
>groter, kleiner land is beter bestuurbaar...

Nu gaat alles ook in 1 taal, behalve in Brussel. De Walen liggen vaak dwars
in de faciliteitengemeenten (zal zo een VU-nieuwsbrief zenden over
Wezembeek-Oppem)

>EN ALS KLAP OP DE VUURPEIL HET GROTE VOOOORDDEEEELLL: twee koningshuizen
>ipv 1
>Dat moet je aanspreken: twee belichamingen ipv slechts 1, twee militaire
>defile's! Twee keer zoveel koninklijke bruiloften, ik zie hier
>mogelijkheden
>om het eens te zijn met elkaar ramon, als je wilt maken we zelfs twee
>federale staten!

Hmmm... ik ben om... 2x Filip en Mathilde, 2x 21 juli, 2x een mooie
toespraak..... klinkt wel goed :)

Nee, echt. ik vind dat Belgie een staat moet blijven. Op bepaalde vlakken
kunnen de deelregeringen het zelf goed genoeg. Een aantal punten moeten
federaal blijven.

[België/Voorbeeld EU]
In de EU houden de naties toch ook eigen bevoegdheden ?

[talen]
In Zwitserland zijn er zelfs 4 talen. In Nederland 2. So what ? Is toch geen
probleem, alleen moeten de Walen eens accepteren dat niet heel België Frans
spreekt.

Au revoir !

Sociaal-liberale groet,
Ramon Barends, Nijmegen