Censuur 2de Kamer

Fri Jul 21 11:03:35 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 13:43 20-07-2000, B Doggle wrote:

>Wisten de D66 kamerleden dat een filter bestond?

Nee, maar ze hadden het kunnen weten.

>Zo niet, waarom niet.
>Indien wel. Waarom laten ze dat toe?
>Wie besloot wat te filteren?

Volgens woordvoerder Mulder was dat het presidium. In 1986.
Volgens griffier De Beaufort stamt het filter van vorig jaar.
Het screent op 'rare woorden' (sic!) die met seks van doen
hebben. Wie de opdrachtgever was vertelt hij er niet bij.
(Ik baseer me op een artikel in de Volkskrant van 19 juli.)

>Waarom wordt er gefilterd?

De wachttijden voor Internet zouden enorm zijn toegenomen.
Omdat de computer voor 70 procent vol zat met ongevraagde
seksinformatie, aldus De Beaufort.
Kennelijk een proxyserver probleem dat is ontstaan doordat
de ambtenaren massaal naar pornoplaatjes zaten te kijken.

In het najaar zal er maatwerk worden geleverd per groep:
ambtenaren en kamerleden krijgen als groep ieder een ei-
gen filter. Dat gaat sommige kamerleden niet ver genoeg:
Bert Bakker (D66) is het principieel met Agnes Kant (SP)
eens: 'Kamerleden moeten filtervrij zijn.'

Erik vdMb

   E.P. van den Muijzenberg / Amsterdam / http://www.ernst.vuurwerk.nl