kritische houding D66 in een gemeenteraad

Erik Boog E.Boog at CABLE.A2000.NL
Thu Jul 20 15:32:49 CEST 2000

----- Original Message -----
From: "Ramon Barends (D66)" <r_barendsd66 at hotmail.com>
Subject: Re: Betuwelijn-referendum

knip
>Waarom doet D66 zelf geen onderzoeken in
> buurten en wijken... maar dat is weer een ander onderwerp.
>
> Ramon

Ramon,

Het is misschien een ander onderwerp, maar het heeft wel te maken met je houding als partij/fractie ten opzichte van de regering/ een college van B & W in een gemeente.

Ten aanzien van de gemeentepolitiek vind ik dat juist D66 een kritische, onafhankelijke blik moet hebben op de gemeentelijke besluitvorming. Dat betekent dat je niet alles van het college van B & W (ook als je daar deel van uitmaakt) en de ambtenaren voor zoete koek moet slikken. Het betekent ook dat je zelf initiatieven moet nemen en ook eens blik werpt in een andere gemeente of externe deskundigen om advies vraagt.

In Hilversum pogen we zo'n kritische houding aan te nemen. Dat kost af en toe best veel inspanning, maar de resultaten zijn er wel naar. Onlangs hebben we bijvoorbeeld een enquête gehouden in een satellietwijk van Hilversum: de Hilversumse Meent. Omdat deze wijk ver van Hilversum ligt, heeft deze wijk een speciale relatie tot de rest van de gemeente. We hebben huis-aan-huis een vragenformulier verspreid en de bewoners van die wijk 15 vragen gesteld over diverse kwesties. Mensen konden via internet (een online vragenformulier), fax of de post de enquête terugsturen. Tevens hebben we een hele zaterdag in het winkelcentrum in deze wijk gestaan. Dit initiatief is enorm gewaardeerd door de bewoners en het heeft zoveel gegevens opgeleverd waar je als partij iets mee kan (dat zullen we dus ook zeker doen!).

Je kan er meer over vinden op onze website: http://www.d66.nl/afdeling/hilversum (klik op actueel)

De komende tijd blijven we initiatieven als deze ontplooien.Gericht op diverse wijken en diverse doelgroepen. Soms omdat sommige onderwerpen in de raad (gaan) spelen, soms omdat we zelf een onderwerp op de politieke agenda willen hebben. Bijvoorbeeld als we de indruk hebben dat er niet goed naar sommige groepen wordt geluisterd of een probleem geen aandacht krijgt en dat wel moet hebben.

Tevens proberen we raadsvooorstellen kritisch te bekijken. Bijvoorbeeld door deskundigen in de eigen afdeling op onderwerpen de fractie te laten adviseren. In Hilversum hebben we het geluk dat op diverse terreinen (verkeer en vervoer, ruimtelijke ordening, politie, welzijn, media, cultuur) D66-leden werkzaam zijn en ons van adviezen kunnen voorzien. Maak gebruik van de kennis die er is in een afdeling!

En als die (specifieke) kennis er niet is? Maak gebruik van externe deskundigen. Vraag mensen in het veld om advies, bel eens een deskundige die verbonden is aan een universiteit, neem eens contact op met een D66-raadslid in een andere gemeente. En tegenwoordig ook: kijk op Internet. Je hoeft niet altijd zelf het wiel uit te vinden. Kijk eens op de sites van diverse gemeenten over een onderwerp, of op een site van een (andere) politieke partij of instelling. (Wordt lid van BV-mail van D66.) Je verbaast je wat je allemaal kan vinden op Internet als je weg kent. Het heeft bij mij al vaak geleid tot het indienen van alternatieve voorstellen of het aanbrengen van wijzigingen in collegevoorstellen.

Naast de kritische blik die je als partij kan hebben, is het ook goed als raad ten opzichte van het college een sterke positie in te nemen. Bijvoorbeeld door je als raad goed op de hoogte te laten stellen van ontwikkelingen in je gemeente (los van rapportages van het college/de ambtenaren). In Hilversum hebben we bijvoorbeeld daarom samen met GroenLinks een voorstel ingediend (dat is aangenomen) om jaarlijks met de werkers in het welzijnsveld (dus niet met de directeuren, voorzitters) van gedachten te wisselen over de problemen (en de oplossingen) in dit veld. Om zo zelfstandig een oordeel te kunnen vormen over de ontwikkelingen. Wat let een gemeenteraad/raadscommissie om dergelijke 'hearings' over andere onderwerpen te houden? Een kritische houding begint bij het zelfstandig vergaren van informatie en kennis!

Erik Boog, raadslid in Hilversum